Catalan Study Group

An area with study groups for various languages. Group members help each other, share resources and experience. Study groups are permanent but the members rotate and change.
nooj
Brown Belt
Posts: 1257
Joined: Tue Jan 24, 2017 12:59 pm
Languages: english (n)
x 3358

Catalan Study Group

Postby nooj » Sat Dec 09, 2017 7:03 am

Hola, bon día.

Aquí es pot anar penjant coses que tracten de la llengua catalana. Fa dos mesos, més o menys, que començo a aprendre aquest idioma tan bonica i fins ara, m'ha caigut super bé. M'encanta tot el que hi ha a veure amb el català i vull compartir una mica del meu entusiasme amb vosaltres.

Avui he descobert un tresoret de musica i audio que vé de Catalunya de Nord, és a dir, el sud de França. Es un canal de YT que es diu Singlantana Sounds.

Es molt rar avui en dia entendre parlar el català rossellonès. De fet, crec que només els ancians continuen parlant-lo, pero això ens recorda d'una època ja gairebé perduda on el català era encara la llengua viva i nadiva en aquell indret.
11 x
زندگی را با عشق
نوش جان باید کرد

nooj
Brown Belt
Posts: 1257
Joined: Tue Jan 24, 2017 12:59 pm
Languages: english (n)
x 3358

Re: Catalan Study Group

Postby nooj » Mon Dec 11, 2017 3:20 am

El millor recurs que he pogut trobar per aprendre la pronunciació del català és aquesta web. D'una qualitat increible, de debò. Mai n'he vist un recurs tan bé pensant i realitzat.

Agrupa gravacions, cancions, dites i et ajuda a treballar tant els sons com l'entonació, la cual cosa no és pas habitual de trobar per una llengua gran, ni de bon tros per una llengua petita com és el català.

A més a més, fins i tot tenen videos que mostren els moviments del cos i de las mans. Sabem que el llenguatge del cos és importantíssim a l'hora de parlar, encara que sovint infravalorat, i m'encanta que hi haguessin inclos aquest aspecte.
1 x
زندگی را با عشق
نوش جان باید کرد

nooj
Brown Belt
Posts: 1257
Joined: Tue Jan 24, 2017 12:59 pm
Languages: english (n)
x 3358

Re: Catalan Study Group

Postby nooj » Tue Dec 12, 2017 12:08 pm

Hola, bon día a tothom.

Avui he descobert un arxiu de cançons tradicionals gironines. Es diu Càntut. S'hi recull més d'un miler de cançons de tota mena. Aprendre una llengua no suposa només aprendre la gramatica, sinò aprendre la cultura que ve amb la llengua, per això sempre agraeixo que es pengin musica, comptes, histories personals a la disposició del públic com ho fa aquest servei.
0 x
زندگی را با عشق
نوش جان باید کرد

User avatar
iguanamon
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2353
Joined: Sat Jul 18, 2015 11:14 am
Location: Virgin Islands
Languages: Speaks: English (Native); Spanish (C2); Portuguese (C2); Haitian Creole (C1); Ladino/Djudeo-espanyol (C1); Lesser Antilles French Creole (B2)
Studies: Catalan
Language Log: viewtopic.php?t=797
x 14190

Re: Catalan Study Group

Postby iguanamon » Tue Dec 12, 2017 9:24 pm

Molt Bon Dia

Thanks for starting this, nooj. I've been thinking about learning Catalan. So, I've downloaded several books, made bilingual texts in Catalan/Spanish and am now reading Els viatges de Gulliver by Jonathan Swift, translated by Lluíz Deztany in 1913. It's free and legal in the public domain but not in a proper ocr scan. Since I speak three Iberian languages and other related languages, it isn't hard to read a lot of it without a dictionary but there's enough that I can't read easily to make it, indeed, challenging. I also downloaded a Creative Commons Catalan-English Dictionary. I've investigated the free parla cat course too. I don't know if I'll take Catalan very far but it is an interesting language with a lot to offer. Oddly enough, I find my Portuguese to be of great help with parsing it and didn't expect it.
5 x

User avatar
Ogrim
Brown Belt
Posts: 1009
Joined: Mon Jul 27, 2015 10:29 am
Location: Alsace, France
Languages: Norwegian (N) English (C2), French (C2), Spanish (C2), German (B2), Romansh (B2), Italian (B2), Catalan (B2), Russian (B1), Latin (B2), Dutch (B1), Croatian (A2), Arabic (on hold), Ancient Greek (learning), Romanian (on hold)
Language Log: https://forum.language-learners.org/viewtopic.php?t=873
x 4169

Re: Catalan Study Group

Postby Ogrim » Wed Dec 13, 2017 3:23 pm

Si, moltes gràcies nooj, i benvingut al català, Iguanamon. M'agrada que vulguis aprendre aquesta llengua. Amb els teus coneixements d'espanyol i portuguès no et resultarà difícil, i descobriràs una cultura molt rica i diversa.

Just turning to English to share an article which explains where the Catalan expression fer pinya comes from. I knew that fer pinya more or less means "to stick together and help each other out to achieve a goal." What I did not know was that it came from the tradition of fer castells.
3 x
Ich grolle nicht

nooj
Brown Belt
Posts: 1257
Joined: Tue Jan 24, 2017 12:59 pm
Languages: english (n)
x 3358

Re: Catalan Study Group

Postby nooj » Wed Dec 13, 2017 3:58 pm

Oh yes.

M'ho van explicar molt concretament a la primera trobada del grup de castells a la que vaig assistir. Jo mateix vaig servir de 'pinya', és a dir, de base. La nena que va arribar-hi a dalt, em va trepitjar per damunt de les meves espatlles. :D

Aqui dos videos interessantissims sobre la situació sociolinguistica a Catalunya, a Andorra i a Valencia i com s'hi viu el idioma. La protagonista va ser la linguista alemanya Alina Moser. N'hi haura una última part, encara no feta, sobre les Illes Balears.

Ah, resulta que no parla castellà! Sembla que hagi après només el català a Alemanya i per això no enten del tot molts dels castellanoparlants que hi surten al video. Ella ha de ser un dels pocs catalanoparlants que no sàpiguen el castellà.

El que passa es que el català troba a faltar més gent com ella: no referent a monolingues, sinó persones que no es rendeixen als castellanoparlants. Hi ha persones interpellades que porten més de 40 anys, 4 decades Deu n'hi do, vivint a paisos catalanoparlants i mai es van posar a aprendre la llengua. El bilinguisme surt massa favorable als castellanoparlants. El català o el valencià o el menorqui que li digui a l'estranyer, no, tu em parles a mi en CATALA, sera el meu heroi.



4 x
زندگی را با عشق
نوش جان باید کرد

nooj
Brown Belt
Posts: 1257
Joined: Tue Jan 24, 2017 12:59 pm
Languages: english (n)
x 3358

Re: Catalan Study Group

Postby nooj » Thu Dec 14, 2017 11:12 am

Per a vosaltres que us interesseu per el català que es parla a les illes Balears, recomano el canal de televisió IB3.

N'hi ha una sèrie que em fa molta illusió veure, es diu Mai neva a Ciutat. Doncs, aqui tens tota la llista dels capitols que s'han emès fins ara. I no m'ho vaig creure, pero veia que hi ha subtitols! Que cracks! Es que tinc problemes auditius, així que sempre agraeixo els subtitols.

Cal dir que per a mi, el mallorquí es el meu dialecte preferit de tots :) Me'l vull aprendre aviat, despres de dominar a fons el estandard, és clar, perquè hi ha molts més recursos disponibles en el català estandard que no pas en mallorquí.



Us deixo una cosa més, una web on es expliquen moltes paraules i refranys.

http://rodamots.cat/

Anims a tots! Sera un camí llarg però junts, ho podem :)
5 x
زندگی را با عشق
نوش جان باید کرد

User avatar
Ogrim
Brown Belt
Posts: 1009
Joined: Mon Jul 27, 2015 10:29 am
Location: Alsace, France
Languages: Norwegian (N) English (C2), French (C2), Spanish (C2), German (B2), Romansh (B2), Italian (B2), Catalan (B2), Russian (B1), Latin (B2), Dutch (B1), Croatian (A2), Arabic (on hold), Ancient Greek (learning), Romanian (on hold)
Language Log: https://forum.language-learners.org/viewtopic.php?t=873
x 4169

Re: Catalan Study Group

Postby Ogrim » Fri Dec 15, 2017 10:41 am

Gràcies per compartir aquests vídeos, interessant el cas de la linguista alemanya que parla molt bé català però no sap res d'espanyol.

Vaig trobar l'altre dia aquesta llista de "falsos amics" entre l'espanyol i el català. Em resulta molt útil, perquè aquestes paraules que s'assemblen però no significa el mateix pot donar lloc a moltes confusions.
2 x
Ich grolle nicht

nooj
Brown Belt
Posts: 1257
Joined: Tue Jan 24, 2017 12:59 pm
Languages: english (n)
x 3358

Re: Catalan Study Group

Postby nooj » Sun Jan 14, 2018 6:43 am

Avui he topat amb una parella catalana acompanyada amb els seus nens.

Yo flipava, però no tant com ells!

Canberra es la capital de Australia, cert, però no hi ha molt a fer aqui, doncs no esperava ver una familia de catalans passar per la meva ciutat. Fa molt temps que no estudio català, ho he deixat per concentrar-me en altres llengues, però encara xerrava amb ells sense problemes, doncs crec que si torno a posar-m'hi, no passara res.

Els deixava perque eren de vacaciones i no volia ser un pesat, però si fos per mi, els hauria seguit tot el dia!

I vosaltres, quines son les novetats?
1 x
زندگی را با عشق
نوش جان باید کرد

nooj
Brown Belt
Posts: 1257
Joined: Tue Jan 24, 2017 12:59 pm
Languages: english (n)
x 3358

Re: Catalan Study Group

Postby nooj » Tue May 29, 2018 11:48 am

Una llista de falsos amics del català amb el italià

Caçadors de paraules - una emissió catalana de fa molts anys, el presentador ens ensenya els indrets on es parla el català .

Aqui per exemple, a la Val d'Aran:



Fixa't bé el aranès, quina llengua més maca!

Una canço en català que m'agrada:

0 x
زندگی را با عشق
نوش جان باید کرد


Return to “Study Groups”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests