German group

An area with study groups for various languages. Group members help each other, share resources and experience. Study groups are permanent but the members rotate and change.
Doitsujin
Green Belt
Posts: 400
Joined: Sat Jul 18, 2015 6:21 pm
Languages: German (N)
x 797

Re: German group

Postby Doitsujin » Tue Dec 01, 2020 10:02 am

In Hochdeutsch wird das e am Ende von Wörtern normalerweise als [ə] ausgesprochen, sofern es keine Fremd- oder Lehnwörter sind.

Zum Beispiel:

Straße /ˈʃtraːsə/
Liebe /ˈliːbə/

aber:

Café /kaˈfeː /

Ich kann micht daran erinnern, jemals [ɛ] am Ende von deutschen Wörtern gehört zu haben, aber manche Sprecher sprechen "er" am Wortende so ähnlich aus. (In Hochdeutsch sollte "er" aber normalerweise als [ɐ] ausgeprochen werden.)

Zum Beispiel:

lieber /ˈliːbɐ/

In welchen Wörtern hast Du diese Aussprache gehört und wo kam der Sprecher her?
2 x

User avatar
Montmorency
Brown Belt
Posts: 1035
Joined: Tue Oct 06, 2015 3:01 pm
Location: Oxfordshire, UK
Languages: English (Native)
Maintaining: German (active skills lapsed somewhat).
Studying: Welsh (advanced beginner/intermediate);
Dabbling/Beginner: Czech

Back-burner: Spanish (intermediate) Norwegian (bit more than beginner) Danish (beginner).

Have studied: Latin, French, Italian, Dutch; OT Hebrew (briefly) NT Greek (briefly).
Language Log: viewtopic.php?f=15&t=1429
x 1184

Re: German group

Postby Montmorency » Tue Dec 01, 2020 5:44 pm

Die Schwierigkeit aber, dass ich manchmals habe, ist zwischen Wörter vie "Familie" und Wörter wie "Demokratie".

Hör zum Beispiel die Ausprache hier von "Halmafelix" zu:

https://www.dict.cc/?s=Demokratie

https://www.dict.cc/?s=familie

Ganz anders, nicht wahr?
0 x

Doitsujin
Green Belt
Posts: 400
Joined: Sat Jul 18, 2015 6:21 pm
Languages: German (N)
x 797

Re: German group

Postby Doitsujin » Tue Dec 01, 2020 7:15 pm

Montmorency wrote:Die Schwierigkeit aber, dass ich manchmal habe, ist zwischen Wörter wie "Familie" und Wörter wie "Demokratie".
Leider neigen einige untrainierte Sprecher wie "Halmafelix" zur Hyperkorrektur und sprechen manchmal Konsonanten und Vokale mit, die in der Standardaussprache nicht gesprochen werden. (Die Aussprache der Endung "-ie" ist übrigens standardmäßig unterschiedlich in beiden Beispielwörtern.)

Die meisten Wörter auf -ie werden wie die Endung von Demokratie als ein langes i [I:] gesprochen, es gibt aber auch einige Wörter in denen das -ie wie ein j und Schwa [i̯ə] ausgesprochen werden.

Zum Beispiel:

Linie /'li:ni̯ə/
Serie /'ze:ri̯ə/
Immobilie [ɪmo'bi:li̯ə]
Familie /fa'mi:li̯ə/

"Familie" wird standardmäßig als /fa'mi:li̯ə/ geprochen, aber "Halmafelix" spricht noch ein zusätzliches langes i [I:] vor der letzten Silbe. Seine Aussprache von Demokratie hört sich aber für mein untrainiertes Ohr korrekt an, da "ie" in diesem Wort für ein langes i steht.
2 x

Vedun
Orange Belt
Posts: 215
Joined: Tue Jun 21, 2016 1:36 pm
Languages: Bulgarian, English
German, Italian
Russian, Finnish
Language Log: viewtopic.php?f=15&t=3009
x 149

Re: German group

Postby Vedun » Tue Dec 01, 2020 10:19 pm

Doitsujin wrote:In welchen Wörtern hast Du diese Aussprache gehört und wo kam der Sprecher her?
Ich habe sie zum Beispiel in diesem Video gehört - [mɪtlɐvaɪ̯le], [mɛŋge] usw. Ich weiß nicht, woher der Kerl ist.
0 x

Doitsujin
Green Belt
Posts: 400
Joined: Sat Jul 18, 2015 6:21 pm
Languages: German (N)
x 797

Re: German group

Postby Doitsujin » Wed Dec 02, 2020 10:16 am

Vedun wrote:
Doitsujin wrote:In welchen Wörtern hast Du diese Aussprache gehört und wo kam der Sprecher her?
Ich habe sie zum Beispiel in diesem Video gehört - [mɪtlɐvaɪ̯le], [mɛŋge] usw. Ich weiß nicht, woher der Kerl ist.
Ich bin kein Phonetik-Experte, aber ich glaube, dass der Sprecher Deutsch mit einem "Vocal Fry" ausspricht, was die nicht standardmäßige Aussprache einiger Vokale zur Folge hat.
0 x

Kraut
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2585
Joined: Mon Aug 07, 2017 10:37 pm
Languages: German (N)
French (C)
English (C)
Spanish (A2)
Lithuanian
x 3196

Re: German group

Postby Kraut » Wed Dec 02, 2020 1:41 pm

Ich habe sie zum Beispiel in diesem Video gehört - [mɪtlɐvaɪ̯le], [mɛŋge] usw. Ich weiß nicht, woher der Kerl ist.


I also interprete the last sound in "Menge" in my own pronunciation as short /e/, not as the same sound as in British "better" /ə/, although both have the same phonetic representation. I think if you pronounce it like you heard it in the video you are on the safe side.
-------
OK. There is an e-schwa in German and an a-schwa

viele [ ˈfi:lə ]. Schwa-Laute (das hier thematisierte e-Schwa und auch das verwandte a-Schwa wie in Lehrer [ ˈleːʀɐ ]
0 x

Dragon27
Blue Belt
Posts: 616
Joined: Tue Aug 25, 2015 6:40 am
Languages: Russian (N)
English - best foreign language
Polish, Spanish - passive advanced
Tatar, German, French, Greek - studying
x 1375

Re: German group

Postby Dragon27 » Wed Dec 02, 2020 4:10 pm

German schwa, English schwa, French schwa, despite being represented by the same IPA symbol in transcriptions, are three different sounds. German schwa has varying pronunciation depending on the accent, region, etc. It can sound very similar to the General American short "i" in "ship", for example (which is what I personally hear in the video). French schwa is a rounded sound which is somewhat in between /ø/ and /œ/. Do not mistake identical notation for identical sounds, especially when the notation is actually phonemic, not phonetic.
Besides, IPA is not very adequate at comparing sounds between different languages.
2 x

Doitsujin
Green Belt
Posts: 400
Joined: Sat Jul 18, 2015 6:21 pm
Languages: German (N)
x 797

Re: German group

Postby Doitsujin » Wed Dec 02, 2020 5:31 pm

Dragon27 wrote:German schwa, English schwa, French schwa, despite being represented by the same IPA symbol in transcriptions, are three different sounds.
I know that this is one of your pet peeves, but for practical purposes they're close enough to be lumped together, because only experts with a trained ear or special equipment could tell them apart.
0 x

Kraut
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2585
Joined: Mon Aug 07, 2017 10:37 pm
Languages: German (N)
French (C)
English (C)
Spanish (A2)
Lithuanian
x 3196

Re: German group

Postby Kraut » Thu Dec 03, 2020 12:38 am

German schwa - vocalic chameleon

https://www.youtube.com/watch?v=jFNUhf_Y2BU
2 x

Kraut
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2585
Joined: Mon Aug 07, 2017 10:37 pm
Languages: German (N)
French (C)
English (C)
Spanish (A2)
Lithuanian
x 3196

Re: German group

Postby Kraut » Sat Dec 12, 2020 7:25 pm

Interesting sentence, it took me a while to analyze it

Der VfB spielt genau so, wie ich mir uns wünschen würde.
0 x


Return to “Study Groups”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests