Discussies in het Nederlands

Practice your target languages here.
covered
Posts: 4
Joined: Mon Oct 28, 2019 7:29 pm
Languages: Brazilian Portuguese (N)
x 2

Re: Discussies in het Nederlands

Postby covered » Sun Nov 03, 2019 8:42 pm

Hoi allemaal. Ist het dood hier? niemand wil schrijven. Ik zou graar mijn Nederlands oefenen, omdat het moeilijk ist, met nederlandse mensen Nederlands praten. Ze aantworden altijd in het Engels. Met vlaamse mensen is het gemakkelijker, zou ik zeggen.
0 x

Gustav Aschenbach
Orange Belt
Posts: 186
Joined: Fri Jun 10, 2016 4:22 pm
Location: Germany
Languages: German (N), English (C1), French (C1), Dutch (beginner), Spanish (beginner), Portuguese (beginner)
x 333

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Gustav Aschenbach » Fri Nov 08, 2019 6:36 pm

Ik zou graag iets schrijven, maar ik weet niet wat :lol: Ja klopt, de Nederlanders willen altijd tonen hoe goed ze de Engelse taal beheersen. In dit geval moet je ze zeggen dat je geen Engels verstaat ;) En waar woon je?
0 x

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Sat Mar 20, 2021 11:31 pm

Ik zou het ook leuk vinden 'om de dag' hier iets te willen schrijven. Gewoon een paar zinnetjes in ruil voor een paar zinnetjes van iemand anders. Niks te moeilijk of overdreven. Ik kan ook simplele foutjes corrigeren, maar de echte moeilijke dingen laat ik over aan de ware 'neerlandici'... Zo verwaand ben ik niet!
0 x

User avatar
tommus
Blue Belt
Posts: 957
Joined: Sat Jul 04, 2015 3:59 pm
Location: Kingston, ON, Canada
Languages: English (N), French (B2), Dutch (B2)
x 1937

Re: Discussies in het Nederlands

Postby tommus » Sun Mar 21, 2021 8:30 pm

OKÉ. Goed idee. Zullen we het eens hebben over de landen en regio's waar Nederlands wordt gesproken; Nederland, Vlaanderen, het Caribisch gebied en Suriname. Ik heb zes jaar in Wassenaar gewoond, tussen Den Haag en Leiden. Ik heb in Nederland 18.000 km op mijn Nederlandse fiets gereden. Wat is je favoriete plek in deze landen en regio's?
0 x
Dutch: 01 September -> 31 December 2020
Watch 1000 Dutch TV Series Videos : 40 / 1000

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Mon Mar 22, 2021 3:21 am

Net voordat ik naar Nederland kwam, woonde ik heel kortjes in Brugge. Een prachtige stad maar misschien een beetje toeristisch. Ik ben van Brugge naar Nijmegen verhuisd en even later naar Utrecht. Nijmegen was misschien voor mij de leukste plek. Ik heb daar twee keer de 'vierdaagse' gelopen. Soms gingen we in het weekend naar Duitsland en wat later toen wij dichter bij de grens woonden, gingen wij op de fiets de grens over. Dat kan nu niet meer met Covid! In het algemeen vind ik dat 'zuid Nederlands' een mooier klank heeft dan wat je hoort in en om de Randstad. Je hebt zeker ook de uiterste noordelijke provincies, maar behalve Friesland ken ik ze niet goed.

Omdat mijn vrouw Surinaams(e) is, vond ik het passend tenminste één keer op vakantie te gaan naar Suriname. Deze ene keer was genoeg want de vluchten zijn erg duur! Zij was daar geboren maar is naar Nederland gekomen toen ze ongeveer zes maanden oud was. We gingen op bezoek naar het huis waar zij was geboren (nog steeds in het bezit van familie), met een vloer helemaal uit een soort rode klei gemaakt. Ik moet zeggen dat toentertijd vond ik het Nederlands in Suriname makkelijker te verstaan dan het Nederlands in NL; dat het duidelijker werd uitgesproken, meer gearticuleerd ('enunciated', but I can't think of the exact word!).

Ja...ik heb meer dan 'een paar' zinnen geschreven... Ben je naar een taalschool geweest in Wassenaar? Of heb je via zelfstudie geleerd?
0 x

User avatar
tommus
Blue Belt
Posts: 957
Joined: Sat Jul 04, 2015 3:59 pm
Location: Kingston, ON, Canada
Languages: English (N), French (B2), Dutch (B2)
x 1937

Re: Discussies in het Nederlands

Postby tommus » Wed Mar 24, 2021 2:09 pm

Nee, ik ben niet naar een talenschool in Wassenaar geweest. En de voertaal waar ik werkte was Engels. Ik vond het een uitdaging om Nederlands te leren in Nederland omdat de Nederlanders zo trots zijn op hun vaardigheid in het Engels. Dus leerde ik het vooral door het nieuws online te lezen en door taaluitwisselingen online.

Mijn favoriete stad in Nederland is Leiden. Het heeft een heel mooi en vriendelijk stadscentrum. En het heeft veel interessante straten, gebouwen, musea en grachten. We hadden een boot en het varen in de grachten en meren rond Leiden was geweldig. Mijn tweede favoriete stad is Delft om dezelfde redenen. Maar zo'n beetje elke Nederlandse stad heeft dezelfde voordelen. Zoveel te zien en te doen.
1 x
Dutch: 01 September -> 31 December 2020
Watch 1000 Dutch TV Series Videos : 40 / 1000

User avatar
Iversen
Black Belt - 4th Dan
Posts: 4759
Joined: Sun Jul 19, 2015 7:36 pm
Location: Denmark
Languages: Monolingual travels in Danish, English, German, Dutch, Swedish, French, Portuguese, Spanish, Catalan, Italian, Romanian and (part time) Esperanto
Ahem, not yet: Norwegian, Afrikaans, Platt, Scots, Russian, Serbian, Bulgarian, Albanian, Greek, Latin, Irish, Indonesian and a few more...
Language Log: viewtopic.php?f=15&t=1027
x 14924

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Iversen » Wed Mar 24, 2021 9:55 pm

Ik heb zoveel plaatsen in Nederland en België bezocht dat ik het moeilijk vind te kiezen waarover te schrijven. Maar in 2017 bezocht ik Suriname, en daar verbleef ik op slechts één plaats - de hoofdstad Paramaribo, en dat was zeker een leuke stad met een zeer aantrekkelijk hotel. De gastheer leende mijn reisgids van Bradts, want dit had hij nog nooit gezien. Er werd mij verteld dat ik een taxi moest nemen naar de dierentuin, en dat deed ik, maar ik liep terug naar het centrum op mijn eigen voeten en er gebeurde niets. Later maakte ik een dolfijncruise op de Commewijne Rivier en zag veel roze dolfijnen van dichtbij. Al met al een leuk resort en een leuk stadje - maar het hele binnenland lijkt weinig te worden ontdekt door toeristen. Ik was daar met een andere Deens reisenaar reiziger, maar toen hij uit het zicht was, sprak ik alleen Nederlands met de Surinaamser mensen.

F5714a04_Commewijne.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2 x

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Thu Mar 25, 2021 12:08 am

Iversen wrote:Ik heb zoveel plaatsen in Nederland en België bezocht dat ik het moeilijk vind te kiezen waarover te schrijven. Maar in 2017 bezocht ik Suriname, en daar verbleef ik op slechts één plaats - de hoofdstad Paramaribo, en dat was zeker een leuke stad met een zeer aantrekkelijk hotel. De gastheer leende mijn reisgids van Bradts, want dit had hij nog nooit gezien. Er werd mij verteld dat ik een taxi moest nemen naar de dierentuin, en dat deed ik, maar ik liep terug naar het centrum op mijn eigen voeten en er gebeurde niets. Later maakte ik een dolfijncruise op de Commewijne Rivier en zag veel roze dolfijnen van dichtbij. Al met al een leuk resort en een leuk stadje - maar het hele binnenland lijkt weinig te worden ontdekt door toeristen. Ik was daar met een andere Deens reisenaar, maar toen hij uit het zicht was, sprak ik alleen Nederlands met de Surinaamser mensen.


Hé, leuk dat je in Suriname was! Ik zou graag willen teruggaan (helaas ben ik op dit moment niet meer welkom in het huis van mijn schoonvader, en mevrouw hier wil niet in een hotel moeten blijven als we wel van plan zijn daarheen gaan..). Maar ja..dolfijnen! Die zag ik helemaal niet toen ik daar was. Je hebt daar zeker heel wat gedaan. Ik ging wel op een boottocht in a piepklein bootje met mijn zwager (die is in 2010 terug naar Suriname gegaan, maar woont momenteel in Aruba) om een krokodil de vangen. Als uitstapje vond ik het vrij onprettig moet ik zeggen.

reisenaar = reiziger (ik dacht dat ik een nieuwe woord had geleerd! :) )
0 x

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Thu Mar 25, 2021 12:25 am

tommus wrote:Nee, ik ben niet naar een talenschool in Wassenaar geweest. En de voertaal waar ik werkte was Engels. Ik vond het een uitdaging om Nederlands te leren in Nederland omdat de Nederlanders zo trots zijn op hun vaardigheid in het Engels. Dus leerde ik het vooral door het nieuws online te lezen en door taaluitwisselingen online.

Mijn favoriete stad in Nederland is Leiden. Het heeft een heel mooi en vriendelijk stadscentrum. En het heeft veel interessante straten, gebouwen, musea en grachten. We hadden een boot en het varen in de grachten en meren rond Leiden was geweldig. Mijn tweede favoriete stad is Delft om dezelfde redenen. Maar zo'n beetje elke Nederlandse stad heeft dezelfde voordelen. Zoveel te zien en te doen.


Jeetje! Dan heb je het goed gedaan in je eentje. Je hebt gelijk dat het moeilijk kan zijn als Nederlanders zo graag Engels willen praten. Net zoals met andere talen is het misschien beter om te beginnen in het Nederlands wanneer je iemand voor het eerst ontmoet; dan maak je een eerste indruk die jullie blijven volhouden.
Ik merk dat vrienden en kennissen met wie ik nooit (of nauwelijks) in het Engels heb gesproken, dat we altijd Nederlands met elkaar spreken. Alle andere met wie ik Engels sprak toen ik ze voor het eerst heb ontmoet, die spreken af en toe nog Engels tegen mij. Na een biertje vind ik het niet zo erg. Bij sommige is het ook een echte 'steenkoolengels'. Irriteert me kapot soms.
1 x

Hersenkronkel
Posts: 1
Joined: Thu Apr 08, 2021 11:15 pm
Languages: Nederlands
x 1

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Hersenkronkel » Thu Apr 08, 2021 11:35 pm

Erkentenis

Ik gooide vaak mijn netten uit
in de Zuiderzee van onze dichters
en hoopte op een fraaie vangst,

maar steeds trok ik een weke
Jezuskop omhoog, of anders
wel een stukbezongen herfst,

niet minder aangevreten dan
die onbezonnen odes, koele muzen,
kerken, vaandels en ballades

die op de bodem van de roem verkazen.
Ik lieg. Ik weet heel goed dat jij
het bent die door de strofen stroomt,

dat het jouw krullen zijn die dansen
op die uitgeklonken maat. En ook
dat mijn verdriet – om jou, om ons,

om alles wat een mens nog overkomt –
bestaat zoals het eeuwen al bestond:
'Waer ic mi wend, waer ic mi keer,

'c en can gherusten dach noch nachte
waer ic mi wend, waer ic mi keer,
ghi sijt alleen in mijn ghedachte.'
1 x


Return to “Multilingual Room”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests