Discussies in het Nederlands

Practice your target languages here.
User avatar
tommus
Blue Belt
Posts: 957
Joined: Sat Jul 04, 2015 3:59 pm
Location: Kingston, ON, Canada
Languages: English (N), French (B2), Dutch (B2)
x 1937

Discussies in het Nederlands

Postby tommus » Mon Dec 04, 2017 3:08 pm

Er lijkt belangstelling te bestaan voor een algemene Nederlandstalige discussie op het Forum. In plaats van een aantal onderwerpen in het Engels te bespreken, stel ik voor dat we dit in het Nederlands doen. Ik stel voor dat we beginnen met alles in een enkel draadje te bespreken. De reden voor alles onder één onderwerp is om te proberen het draadje actief te houden, in plaats van meerdere inactieve onderwerpen.

Let op: Mijn Nederlands is niet geweldig. Ik schat dat ik B2 ben in schrijven, luisteren en spreken, en beter in het lezen. Ik raad iedereen aan om aan te geven of ze een moedertaalspreker zijn, zodat anderen kunnen weten hoe goed de kwaliteit van hun Nederlands is. Alle niveaus van Nederlands zijn zeer welkom. Het doel hiervan is het converseren in het Nederlands. Correcties en suggesties van moedertaalsprekers van het Nederlands zijn ook zeer welkom.

Voor onderwerpen, ik stel voor een potpourri van niet-controversieel wereldnieuws, Nederlands/Vlaams nieuws, wetenschap, geografie, geschiedenis, cultuur, taalonderwijs, computers. enz. Net als in het Engelstalige deel van het Forum, wat voor je van interesse is.

Dus laten we meedoen. Laten we de discussies beginnen. Laten we ons Nederlands verbeteren.
5 x
Dutch: 01 September -> 31 December 2020
Watch 1000 Dutch TV Series Videos : 40 / 1000

User avatar
tommus
Blue Belt
Posts: 957
Joined: Sat Jul 04, 2015 3:59 pm
Location: Kingston, ON, Canada
Languages: English (N), French (B2), Dutch (B2)
x 1937

Re: Discussies in het Nederlands

Postby tommus » Mon Dec 04, 2017 3:15 pm

De eerste interstellaire asteroïde.

De eerste interstellaire asteroïde (van buiten ons zonnestelsel) bezoekt ons momenteel. Het werd voor het eerst op 19 oktober waargenomen, nadat het vlakbij de Zon op een hyperbolische baan was gepasseerd. Het is razendsnel reizend, ongeveer 87 kilometer per seconde, dus het zal ontsnappen aan de zwaartekracht van de Zon, en het zonnesysteem verlaten.

Er staat een artikel in het Canadese nieuws over hoe dicht deze ontmoeting lijkt op een fictief verhaal "Rendezvous bij Rama" van Arthur C Clarke. Hier is het nieuwsartikel in het Engels en het Nederlandse Wikipedia artikel over Rama.

Het nieuwsartikel in het Engels

Het Nederlandse Wikipedia artikel over Ram

De huidige asteroïde, die Omuamua heet, is zeer lang en smal (cigarvormig). Het fictieve object Rama is een lange en smalle cilinder. Het is een "generatiesschip" dat een interstellair ruimteschip is met levende wezens aan boord. Ik vraag me af of er vreemdelingen op Omuamua zijn?
0 x
Dutch: 01 September -> 31 December 2020
Watch 1000 Dutch TV Series Videos : 40 / 1000

crush
Blue Belt
Posts: 514
Joined: Mon Nov 30, 2015 3:35 pm
Languages: EN (N), ES, ZH
Maintain: EUS, YUE, JP, HAW
Study: TGL, SV
On Hold: RU
x 953

Re: Discussies in het Nederlands

Postby crush » Tue Dec 05, 2017 12:50 am

(Ik ben net begonnen Nederlands te leren)
Echt en interessante artikel! Weet je waarom men het niet kon zien totdat de asteroïde al voorbijgegaan was? Omdat het te vast reisde? En als de volgende keer een asteroïde naar de Aarde komt en we het niet kunnen zien wat zullen we doen? Zullen we hetzelfde noodlot als de dinosaurussen hebben? :D
0 x

User avatar
tommus
Blue Belt
Posts: 957
Joined: Sat Jul 04, 2015 3:59 pm
Location: Kingston, ON, Canada
Languages: English (N), French (B2), Dutch (B2)
x 1937

Re: Discussies in het Nederlands

Postby tommus » Tue Dec 05, 2017 12:57 pm

Ik denk dat de reden dat Omuamua niet werd gezien voordat het het dichtst bij de Zon kwam, is omdat het heel klein is. Ja, het ging ook snel. De planetoïde is sigarenvormig en tuimelt. Daarom zou de helderheid een grote variatie hebben, effectief knipperend aan en uit.

Het is zeker mogelijk dat de Aarde geraakt wordt door een asteroïde die niet of te laat gedetecteerd was. Zelfs als het gedetecteerd wordt, kunnen we op dit moment niet veel doen om een botsing te voorkomen, tenzij we een lange tijd hebben om iets te doen. De interstellaire dreiging is zeer klein omdat er zo weinig dergelijke asteroïden lijken te zijn. Tot nu toe hebben we er maar één ontdekt. Een grotere bedreiging bestaat uit asteroïden binnen het zonnestelsel die net binnen de baan van de Aarde draaien en dus moeilijk te zien zijn omdat we naar de Zon kijken.

Het zogenaamde "Het zenuwcentrum van asteroïdendetectie in ons Zonnestelsel" is het Minor Planet Center. Hier kunt je je op een dagelijkse e-mail abonneren die je vertelt welke asteroïde elke dag het dichtst bij de Aarde langskomt.

In het Nederlands lijkt het gebruikelijk om het woord planetoïde in plaats van asteroïde te gebruiken, maar beide worden gebruikt. Misschien kan een moedertaalspreker in het Nederlands opmerkingen maken.
1 x
Dutch: 01 September -> 31 December 2020
Watch 1000 Dutch TV Series Videos : 40 / 1000

crush
Blue Belt
Posts: 514
Joined: Mon Nov 30, 2015 3:35 pm
Languages: EN (N), ES, ZH
Maintain: EUS, YUE, JP, HAW
Study: TGL, SV
On Hold: RU
x 953

Re: Discussies in het Nederlands

Postby crush » Tue Dec 05, 2017 3:32 pm

tommus wrote:In het Nederlands lijkt het gebruikelijk om het woord planetoïde in plaats van asteroïde te gebruiken, maar beide worden gebruikt. Misschien kan een moedertaalspreker in het Nederlands opmerkingen maken.

Ah dank je wel, dat wist ik niet! En "planetoïde" is volgens mij een leuker woord als "asteroïde" :)

Vandaag heb ik een artikel gelezen die over de "verschrikkelijke sneeuwman" spreekt. Ik hou veel van deze vertalen, toen ik jongere was las ik zeer graag dit soort boeken. Nu heb ik minder verbeeldingskracht en kan de vertalen niet meer geloven, maar ik denk nog dat ze interessant zijn. Ik hou ook van mythologie.

EDIT: Ik ben vergeten de artikel te delen: https://www.scientias.nl/yeti-lijkt-echt-legende/
1 x

User avatar
tommus
Blue Belt
Posts: 957
Joined: Sat Jul 04, 2015 3:59 pm
Location: Kingston, ON, Canada
Languages: English (N), French (B2), Dutch (B2)
x 1937

Re: Discussies in het Nederlands

Postby tommus » Thu Dec 07, 2017 1:48 am

De vooruitgang in DNA-analyse is verbazingwekkend. Als je een misdrijf pleegt en een haar of vingerafdruk achterlaat, kan forensisch onderzoek je waarschijnlijk met DNA-analyse veroordelen. Onlangs ontmoette ik een lokale vrouw die als CRISPR-wetenschapper werkt. Ik was verbaasd over de dingen die ze zei dat genetische analyse en gentechnologie tegenwoordig mogelijk zijn. Volgens Wikipedia is CRISPR "een afkorting van Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats". Dit klinkt uiterst ingewikkeld. Ik denk het wel, maar de toepassingen lijken gemakkelijk uit te voeren. Binnenkort kunnen we de genetica van onze kinderen of zelfs van onszelf veranderen. Het klinkt interessant, maar ook een beetje schrikbarend.
1 x
Dutch: 01 September -> 31 December 2020
Watch 1000 Dutch TV Series Videos : 40 / 1000

crush
Blue Belt
Posts: 514
Joined: Mon Nov 30, 2015 3:35 pm
Languages: EN (N), ES, ZH
Maintain: EUS, YUE, JP, HAW
Study: TGL, SV
On Hold: RU
x 953

Re: Discussies in het Nederlands

Postby crush » Thu Dec 07, 2017 3:33 am

Ja, dat klinkt echt heel beangstigend... Mijn moeder heeft me gepraat over de online diensten voor het onderzoek van stambomen en alles wat een mens kan nu over zijn geleden weten, bijv. hoe lang de mensen van zijn familie hebben geleefd, welke ziekten ze hadden, en zo voorts. Het is interessant maar tegelijk een beetje schrikbarend. Persoonlijk denk ik dat het interessant zou zijn om mijn voorouders beter te kennen maar sommige dingen zou ik liever niet weten...
0 x

User avatar
tommus
Blue Belt
Posts: 957
Joined: Sat Jul 04, 2015 3:59 pm
Location: Kingston, ON, Canada
Languages: English (N), French (B2), Dutch (B2)
x 1937

Re: Discussies in het Nederlands

Postby tommus » Thu Dec 07, 2017 6:01 pm

Ik heb wekelijks een Skypegesprek met een vriend in Nederland. Onze volgende chat is nummer 80. Ik bereid altijd vooraf een onderwerp of onderwerpen voor. Voor de volgende, het onderwerp gaat over het internet der dingen.

Wat denkt je over het internet der dingen? Weet je veel over het? Wat is het dan?

Hier is de beschrijving uit Wikipedia: "Het internet der dingen refereert aan de situatie dat door mensen bediende computers (desktops, laptops, tablets, smartphones) in de minderheid zullen zijn op het internet. De meerderheid van de internetgebruikers zal in deze visie bestaan uit semi-intelligente apparaten, zogenaamde embedded systems. Alledaagse voorwerpen worden hierdoor een entiteit op het internet, die kunnen communiceren met personen en met andere objecten, en die op grond hiervan autonome beslissingen kunnen nemen."

Hoeveel apparaten heb je in je thuis die verbonden zijn met het internet? Normaal gesproken hebben we er zes: twee smartphones, drie computers en een internetradio. Maar ik heb andere computers en tablets, enz. Op dit moment heb ik nog niet werkelijk enig internet der dingen gadgets.

Wat zijn enkele voorbeelden van internet der dingen apparaten?

Slimme thermostaten zijn apparaten die kunnen worden gebruikt met huisautomatisering en zijn verantwoordelijk voor het regelen van de verwarming en airconditioning van een woning. Ze kunnen via internet worden bestuurd. Zou je een slimme thermostaat gebruiken als je die had?

Slim beveiligingssysteem in je woning. Het zou bestaan uit bewegingssensoren en mogelijk ook audio- en videosensoren. Je kunt je kijken naar je huis als je op vakantie zit. Zou je dit gebruiken? Zou je verzekeringsmaatschappij je korting op je verzekeringspremie geven?

Heb je een koelkast nodig die aangesloten is op het internet? Het kan je een waarschuwing geven op je smartphone wanneer iets in de koelkast bijna voorbij is. Het kan je vertellen wanneer je nodig hebt om boodschappen te doen en wat je moet kopen.

Maar hoe weet de koelkast wat er in de koelkast staat? Ga je op een toetsenbord zitten en vertel de koelkast alles wat je erin zet? Ga je een scanner gebruiken om alle streepjescodes te scannen? Nee! Niet in de tijd van het internet der dingen? Welke technologie zal er worden gebruikt?

RFID-chips. Radiofrequentie-identificatie- chips. Elk item dat je koopt zal een ingebouwde RFID-chip hebben, die dat item uniek identificeert. Het is bedoeld om diefstal te voorkomen en je afrekenen te versnellen. Je hoeft zelfs niet eens naar de kassa te gaan. Verlaat gewoon de winkel. Een scanner leest de RFID-chips en rekent de items op de creditcard in je portemonnee. Of nog beter. Je hebt geen creditcard in je portemonnee. Je hebt geen portemonnee. Het apparaat bij de winkel leest simpelweg de RFID-chip in je arm en laadt de items op in je account.

Als je je auto nadert, herkent hij je vanaf de RFID-chip in je arm en ontsluit de deur. Je stapt met je boodschappen in de achterbank omdat het een zelfrijdende auto is. Of beter nog, het is niet jouw auto. Maar je vroeg het via internet. Hoe vroeg denkt je dat je RFIT-chips op deze manier gaat gebruiken?

Heb je zorgen over privacy? Heb je zorgen over de rfid-chip in je arm? Denkt je dat criminelen je geld zullen stelen met behulp van de RFID-chip in je arm? Ben je klaar om RFID-chips geïmplanteerd in je kinderen en in je echtgenoot te krijgen?

Het internet der dingen is iets zoals ik zojuist heb beschreven. Maar het is veel, veel meer. Hoe ziet de toekomst eruit? Over tien jaar? Twintig jaar? Ben je klaar voor het internet der dingen?
1 x
Dutch: 01 September -> 31 December 2020
Watch 1000 Dutch TV Series Videos : 40 / 1000

User avatar
Cola
White Belt
Posts: 32
Joined: Sat Mar 11, 2017 4:16 am
Location: United States
Languages: English (N), Studying Dutch
x 38

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Cola » Sat Dec 09, 2017 7:56 am

Leuk dat je deze topic hebt gemaakt tommus. :)

(voor de duidelijkheid ik ben ook geen moedertaalspreker.)

Ik vind het internet en geweldig en irritant en soms ook een beetje eng. ;)
0 x
Please correct even the smallest language mistakes I make. I really appreciate it!

crush
Blue Belt
Posts: 514
Joined: Mon Nov 30, 2015 3:35 pm
Languages: EN (N), ES, ZH
Maintain: EUS, YUE, JP, HAW
Study: TGL, SV
On Hold: RU
x 953

Re: Discussies in het Nederlands

Postby crush » Mon Dec 11, 2017 5:10 pm

tommus wrote:[...]
Maar hoe weet de koelkast wat er in de koelkast staat? Ga je op een toetsenbord zitten en vertel de koelkast alles wat je erin zet? Ga je een scanner gebruiken om alle streepjescodes te scannen? Nee! Niet in de tijd van het internet der dingen? Welke technologie zal er worden gebruikt?

RFID-chips. Radiofrequentie-identificatie- chips. Elk item dat je koopt zal een ingebouwde RFID-chip hebben, die dat item uniek identificeert. Het is bedoeld om diefstal te voorkomen en je afrekenen te versnellen. Je hoeft zelfs niet eens naar de kassa te gaan. Verlaat gewoon de winkel. Een scanner leest de RFID-chips en rekent de items op de creditcard in je portemonnee. Of nog beter. Je hebt geen creditcard in je portemonnee. Je hebt geen portemonnee. Het apparaat bij de winkel leest simpelweg de RFID-chip in je arm en laadt de items op in je account.
[...]

Hoe zal men een RFID-chip in fruiten en groenten stellen? Ik denk dat de huidige beveiligingssystemen die ons bewaken zijn al een beetje schrikbarend. Ik heb geen antwoord voor jouw vragen, maar dat zijn interessante en belangrijken vragen waarover men moet beginnen denken. Er is al iets soortgelijks met onze mobiele telefoons, ze hebben GPS die een mens kan gebruiken om jouw locatie uit te vinden en met bluetooth en andere technologieën kunnen we onze boodschappen snel en makkelijk betalen. Erin zijn echt veel gegevens die en hacker of andere mens zou kunnen stelen.
0 x


Return to “Multilingual Room”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests