Discussies in het Nederlands

Practice your target languages here.
User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Sun Apr 11, 2021 12:30 am

Mooi. Wie is de dichter? Jij zelf? Ruiterlijk geef ik het toe dat ik geen poëzie-kenner ben...zeker in het Nederlands. Leuk dat zelfs tot op de dag van vandaag het Vlaams die 'ghi sijt/gij zijt' vormen heeft behouden.
0 x

Znewna
White Belt
Posts: 22
Joined: Tue Nov 24, 2020 11:45 am
Location: Germany
Languages: Dutch (N), German (C2), French (B1), English (A2), Italian (A1), Hebrew (beginner)
x 24

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Znewna » Tue Apr 13, 2021 7:56 am

Het gedicht is van Menno Wigman. Als jullie geinteresseerd zijn in Nederlandse of Vlaamse gedichten kan ik jullie wel helpen. Ik heb altijd graag poëzie gelezen en was op school lid van de poëziegroep, waar we onder aanleiding van een lerares nederlands gedichten lazen en bespraken. Uit die tijd heb ik nog wel een paar pareltjes liggen. :-)

@tommus: Heb ik je al verteld dat mijn oma in Delft is geboren en opgegroeid?
0 x

User avatar
tommus
Blue Belt
Posts: 957
Joined: Sat Jul 04, 2015 3:59 pm
Location: Kingston, ON, Canada
Languages: English (N), French (B2), Dutch (B2)
x 1937

Re: Discussies in het Nederlands

Postby tommus » Tue Apr 13, 2021 2:48 pm

@ Znewna
Dat is interessant over je oma. Delft is zo'n leuke stad, vooral de binnenstad. Op een zonnige zomerdag is het heerlijk op het centrale plein te lunchen. We hebben heel wat blauw Delfts aardewerk dat je overal op het plein kunt kopen. En Delft heeft veel geschiedenis, vooral in en rond de kerken.
0 x
Dutch: 01 September -> 31 December 2020
Watch 1000 Dutch TV Series Videos : 40 / 1000

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Mon Apr 19, 2021 11:05 pm

Delft is wel een leuke plek, maar bij m'n eerste bezoek was ik toch teleurgesteld toen wij daarheen gingen (mijn vrouw en ik). Onze eigen schuld wellicht want we hadden ook voor een grijze, kille dag in februari gekozen. Het voelde heel kaal en stil aan als je het vergelijkt met b.v Utrecht (met de prachtige werfkelders en het hele sfeer van het museumkwartier) of Nijmegen.

Een paar jaar later ben ik teruggegaan...in juli deze keer! De broer van een vriend van mij was een student bij het technisch universiteit en wij kregen dus een betere rondleiding dan gewoon onwetend ronddolen.
0 x

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Wed Jun 23, 2021 4:55 pm

Gisteren deed iemand me denken aan iets die helemaal uit mijn hoofd was verdwenen. Nu de terrassen open zijn (en binnenkort ook alle cafés op normale wijze) zij iemand tegen mij: "zullen wij gaan bieren in het weekend?"

Ik was totaal vergeten dat mensen soms (als spreektaal/omgangstaal) het word 'bier' gebruiken als een werkwoord. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt. Ik kende het van ergens diep in mijn hersens, maar ik heb het al jaren niet gehoord en ik had het nooit zelf kunnen oproepen uit het niks. Er zijn zeker duizenden van deze dingen die ik nooit zal hebben als 'parate kennis' in mijn woordenschat. Soms maakt het niet uit hoe lang je contact hebt met een vreemde taal, hoeveel je het gebruikt, je moet soms accepteren dat je nooit hetzelfde vermogen zal hebben als een iemand voor wie het een moedertaal is. Ik ga me hier niet druk over maken want het is normaal, maar het is soms ook goed om deze realiteit te zien en accepteren. Het doet geen pijn.
1 x

User avatar
Iversen
Black Belt - 4th Dan
Posts: 4759
Joined: Sun Jul 19, 2015 7:36 pm
Location: Denmark
Languages: Monolingual travels in Danish, English, German, Dutch, Swedish, French, Portuguese, Spanish, Catalan, Italian, Romanian and (part time) Esperanto
Ahem, not yet: Norwegian, Afrikaans, Platt, Scots, Russian, Serbian, Bulgarian, Albanian, Greek, Latin, Irish, Indonesian and a few more...
Language Log: viewtopic.php?f=15&t=1027
x 14924

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Iversen » Mon Jun 28, 2021 11:22 am

'bieren':

Kunst010.JPG

Tijdens mijn eigen laatste bezoek in de Nederlanden heb ik vooral mijn tijd besteed aan het dierentuinbezoekengaan. Is dit nu in de tussentijd "dierentuinen" geworden?

Dierentuinbezoekengaan.jpg

En wat Delft betreft: ik heb het nieuwe jaar 2013-14 in deze prachtige oude stad doorgebracht, en ik heb zelden zoveel vuurwerk gezien!

F4822a05_Vuuerwek_Delft.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1 x

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Mon Jun 28, 2021 1:59 pm

Het zou me helemaal niet verbazen als dat nu wordt geaccepteerd als een legitiem, maar zelden gebruikt, werkwoord. Je hebt nu al 'shoppen', 'tennissen', 'computeren'... (mbt leenwoorden).
Dus de neiging in het Nederlands om van een zelfstandige naamwoord een werkwoord te maken - met het achtervoegsel 'en' - zit al diep in de structuur van de taal.

Ik haat vuurwerk. Hopelijk worden ze al snel verboden; lang voor de jaarwisseling 2021-2022 aan de gang is.
0 x

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Mon Sep 13, 2021 2:51 pm

Een paar weken geleden zag ik in mijn tuin een gat in de klimop en ik ging naar de buurvrouw om te vragen wat er aan de hand was. Zij zei dat ze het hek moest vernieuwen omdat (volgens haar 'neef'*, die een betaling van haar krijgt om deze klus uit te voeren) de paaltjes zijn helemaal verrot en 'hol'. Ik was er een beetje sceptisch van en ging die palen controleren met een schroevendraaier. Het leek mij onwaarschijnlijk dat het hek rechtop zou blijven staan als die palen echt helemaal verrot waren. Ik kon mijn schroevendraaier nergens binnen krijgen dieper dan een halve centimeter, zelfs aan de onderkant waar ze het snelst gaan ontbinden. Ik denk dat (eigenlijk weet ik het!) dat haar neef komt met een verhaaltje om weer van haar wat geld te verdienen. Het is ook aan haar te wijten want zij moet altijd iets 'vernieuwen'. Ze zijn mensen met niks anders te doen, maar wel het geld om het te doen.

Ik was een beetje geïrriteerd want zij zei tegen mij: 'Ja...we gaan het hek vernieuwen en dat klimop bovenop gaan we helemaal wegsnoeien...maar jij moet het ook op jouw kant doen.' Ik dacht, 'neen, ik moet niks! Als jullie samen met mij een plan willen verzinnen, oké, maar ik laat me niet bevelen door jou.' Ik zei: 'Maar ik wil dat klimop niet helemaal wegsnoeien, anders is te 'open' en zonder bedekking. Zij zei, mij in de rede vallen zoals altijd: 'Ja....maar het groeit van mijn kant en het is niet of het gaat gebeuren, het gaat in ieder geval gebeuren, ik wilde je gewoon waarschuwen..' Arrogant, op zijn zachtst gezegd.

Dus, vorige week stond deze 'neef' van haar met een snoeischaar aan het werk. Ik zei tegen hem: 'je hebt een zaag nodig niet een snoeischaar want er zijn dikke takken daar binnen en ze puilen uit tot in mijn tuin. Pas op dus'. Later, toen ik terugkwam van mijn werk, zag ik dat er nog minder dan een metertje was weggehaald, omdat hij sommige plekken niet kon bereiken en omdat ze het niet goed hebben doordacht. Ik vroeg haar hoe lang deze klus gaat door, want het ziet er niet uit in de tuin. Zij zei: 'Mijn neef is een hartpatiënt hoor! Hij kan niet alles in een dag doen!' De volgende ochtend, toen ik naar de fietshoek ging, hoorde ik haar om de hoek met een andere buurvrouw aan het roddelen en ze zei: 'Hij (ik dus) wil niet meedoen en hij helpt niet mee..'. De andere, die haar al te goed kent, zei 'Ah...oké, nou ik moet naar de supermarkt.' Deze buurvrouw van mij is niet te geloven. En die familie van haar zijn gewoon oplichters op zoek naar geld.

*Nephew, not cousin
1 x

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Tue Dec 28, 2021 6:36 pm

Moest naar de werkkamer in de stad gaan vandaag om een eerste 'fitting' voor iemand te doen. Het weer is echt vies vandaag, dus ik had al geen zin in. We zaten met ons drieën als idioten te wachten, terwijl meneer dacht dat het oké was bijna anderhalf uur laat binnen te slenteren voor een afspraak; en ook zonder ons te bellen. Hij zei meteen: 'Oh, ik kon geen koffie krijgen. Hebben jullie dat? Ik heb hier eerder koffie gedronken.' Wij doen dat wel soms als extra dienst, maar niet voor laatkomers.

Na 20 minuten begon hij zelfs te klagen over de 'ongelegenheid' van deze afspraak en dat hij vandaag 'helemaal uit Arnhem' was gekomen. Ik was hem een beetje zat. Ik zei: 'Da's wel jammer meneer, maar u verzocht zelf deze afspraak. Ik was ook liever thuis gebleven. Ik heb door deze hondenweer gefietst om hier te komen ... drie uren geleden.' De rest van van de afspraak werd bijna in stilte uitgevoerd, behalve de standaard vragen en antwoorden. Hij kon zien dat we allemaal slechtgehumeurd waren. Voor iedereen een pijnlijke situatie.

Hij kan tot midden februari wachten voor zijn volgende afspraak. Voor die tijd wil ik zijn smoel niet meer zien. Misschien proeft men afkeuring in mijn woorden? Daar zouden ze gelijk in hebben.
1 x

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3480
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9315

Re: Discussies in het Nederlands

Postby Le Baron » Tue Jan 18, 2022 8:48 pm

Godsamme! Ik heb zo'n hekel aan de nieuwe type fiets versnellingen. Degene van Shimano, waarbij een kabel door een piepkleine gat moet worden geregen en vastgemaakt met een kleine schroef. Ik ben hier al drie dagen lang mee bezig en krijg ik het ene probleem na het andere. Zelfde verhaal zes jaren lang.
Nooit in mijn leven heb ik een probleem gehad met een Sturmey Archer naaf. Deze zijn heel robuust en vergen weinig onderhoud. Als je je wiel daaraf moet nemen (b.v. om een buitenband te vervangen) hoef je alleen die dinges met de kleine kettinkje erop los te schroeven. Maximaal tien minuten all-in. Met die rotte Shimano ben ik tien keer zolang bezig. En de kabel gaat ongetwijfeld altijd ontrafelen, waarbij het dan bijna onmogelijk wordt om het weer terug in die piepklein gat te krijgen. Waardeloos, ingewikkeld ding. Zodra deze fiets echt kapot gaat, koop ik geen moderne fiets meer. Ik ben ze zat. Ik heb nog drie andere goede oude '3-speed' fietsen en een opafiets. En een hoop onderdelen. Ik kies voor eenvoudig maar betrouwbaar!

Einde van mijn tirade
Last edited by Le Baron on Thu Jan 20, 2022 5:44 pm, edited 2 times in total.
2 x


Return to “Multilingual Room”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest