wat het verschil is tussen "nu" en "nou"

Practice your target languages here.
Nightsurfer
Posts: 1
Joined: Sat Jun 24, 2023 12:10 pm
Languages: English, French, German, Dutch, Latin

wat het verschil is tussen "nu" en "nou"

Postby Nightsurfer » Sat Jun 24, 2023 12:13 pm

Als Engelse spreker die Nederlands probeert te leren, moet ik vragen wat het verschil is tussen "nu" en "nu"? Zo zie ik in liedjes van Nederlandse zangers "Is dit nu later" van Stef Bos en vele andere voorbeelden, maar ook "Wat Heb Je Nou Gedaan?" van Ruben Annink, "Huil Nou" van Tommie Christiaan en anderen.
0 x

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3578
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9573

Re: wat het verschil is tussen "nu" en "nou"

Postby Le Baron » Fri Jun 30, 2023 6:56 pm

Nightsurfer wrote:Als Engelse spreker die Nederlands probeert te leren, moet ik vragen wat het verschil is tussen "nu" en "nu"? Zo zie ik in liedjes van Nederlandse zangers "Is dit nu later" van Stef Bos en vele andere voorbeelden, maar ook "Wat Heb Je Nou Gedaan?" van Ruben Annink, "Huil Nou" van Tommie Christiaan en anderen.


Goeie vraag. 'Nou' en 'nu' zijn in principe hetzelfde woord maar met 'nou' lig je meer nadruk op 'nu'; een beetje zoals 'je/jou' in zinnen zoals: ik zal het voor jou doen/ik zal het voor je doen.

Dat liedje van Rubin Annink zou ik in het Engels vertalen als: 'what have you done?!' Dus 'nou' wordt hier een vorm van 'versterking' (maar ook het woord: 'now'). Het is genuanceerd. Die van Stef Bos zou je ook als 'Is dit nu later' kunnen formuleren, maar dan is de vertaling: 'So is it later?'

Nou betekent ook: 'well'. Nou, gaan we of niet? In zo'n zin zou je het niet vervangen met 'nu'. Maar ik moet zeggen dat 'nu' betekent ook soms 'well'. Ja...zoals ik zei, het is genuanceerd!
0 x
Pedantry is properly the over-rating of any kind of knowledge we pretend to.
- Jonathan Swift


Return to “Multilingual Room”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests