Suomeksi

Practice your target languages here.
Navik
White Belt
Posts: 19
Joined: Mon Aug 20, 2018 7:14 pm
Languages: Spanish (N), Catalan (N), English (C1), German (C1), Finnish (B2), French (B1.2), Russian (A2), Italian (A1) - Future: Portuguese and Swedish.
x 35

Re: Suomeksi

Postby Navik » Fri Aug 31, 2018 9:53 am

Bones wrote:Jos voin kysyä, niin mitä olet aiemmin tehnyt Suomessa? Kymenlaakso ei ole ihan yleisimpien matkakohteiden joukossa.

Tutustuin mun ekaan suomalaiseen ystävään kun olin 15 vuotta ja se on kotoisin Kymenlaaksosta, sen takia oon useimmiten ollu siellä, vaikka oonkin ollu eri Suomen kaupungissa (Helsinki, Porvoo, Imatra, Jyväskylä, Lappeenranta ja monet Kymenlaakson kylät).

Lukion valmistumiseni jälkeen lähdin Suomeen au-pairina parantamaan mun suomen kielen taitoani, muttei se kokemus menny tosi hyvin, joten mun piti tulla takas Espanjaan ja aloitin yliopisto-opinnot.
1 x
All corrections are welcome.

User avatar
Serpent
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3657
Joined: Sat Jul 18, 2015 10:54 am
Location: Moskova
Languages: heritage
Russian (native); Belarusian, Polish

fluent or close: Finnish (certified C1), English; Portuguese, Spanish, German, Italian
learning: Croatian+, Ukrainian; Romanian, Galician; Danish, Swedish; Estonian
exploring: Latin, Karelian, Catalan, Dutch, Czech, Latvian
x 5178
Contact:

Re: Suomeksi

Postby Serpent » Tue Feb 12, 2019 9:14 pm

En pysty uskomaan että Olli Lindholm on kuollut :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:



Kopioin nyt kommenttini youtubesta...
jostain syystä biisistä tuli aina mieleen naisten kiittämätön työ. nyt jaan sen Ollin kunniaksi. hänkään ei saanut kaikkia kiitoksia ja kunniaa mitä ansaitsi.
venäläisenä en kovin paljon päässyt keikoille, viime kerralla olin v. 2015 vantaalla. en olisi uskonut että seuraavaa kertaa ei tuu.

muokattu: vasta tajusin, että biisin sanoitukset on kirjoittanut Herra Ylppö. :?
1 x
LyricsTraining now has Finnish and Polish :)
Corrections welcome

MaraSkywalker
Posts: 1
Joined: Thu Oct 31, 2019 7:35 pm
Languages: German (N) English (C2) Italian (B2) Spanish (B1) French (A2) Japanese (JLPTN3) Turkish (B1) Finnish (B1) Hungarian (B1) Serbian (B2) Polish (B1) Swedish (B1) Estonian (B1) Swahili (A2) Dutch (A1) Indonesian (A1) Albanian (A2) Latin (B1) Greek (A1) Arabic (A1) Persian (A1) Hindi (A1) Mari (Beginner) Quechua (Beginner) Czech (A1), Russian (A1) Romanian (A2)
x 1

Re: Suomeksi

Postby MaraSkywalker » Thu Oct 31, 2019 7:56 pm

Hei!

Kirjallinen tai puhuttu suomeni ei ole kovin hyvä, koska pidän parempana oppimista kirjojen lukemisen kautta. Tietääkö kukaan kuinka saada suomalaisia ​​kirjoja epub-muodossa? Minulla on ohjelma, joka pystyy lukemaan minulle epub-ääniä ääneen suomeksi ja haluaisin enemmän luettavaa materiaalia, jota voin kuunnella. Pidän fantasiasta, tieteiskirjallisuudesta, toiminnasta, seikkailusta, satuista, mutta ei elämäkertoja, komedioita, sotaa, mysteeriä tai kauhua. Suurimmalla osalla kielistä ei ole hyviä fantasia- tai tieteiskirjailijoita, joten minun on käytettävä useimmiten amerikkalaisten fantasiakirjailijoiden käännöksiä. En asu Suomessa ja en tunne kirjakauppoja tai DVD-kauppoja (suosikki televisio-ohjelmasi katselu suomeksi tekstitetyllä tavalla toimii myös oppimiseksi), jotka toimittavat Saksaan. Maksan vain PayPalin kautta, koska Saksassa opiskelijat eivät voi saada luottokortteja. Onko jollain näistä kirjoittajista epub-muodossa käännöksiä? Rick Riordan, Naomi Novik, Kevin J. Anderson, Stephenie Meyer, Laurell K. Hamilton. George RR Martin, Enid Blyton, Jim Butcher, Charlaine Harris, Christoper Paolini, P. C. Cast, Alyson Noel, Anne McCaffrey, Anne Rice tai muut kirjoittajat, jotka kirjoittavat kaupunkifantaasiasta, lohikäärmeistä, taikuudesta, kreikkalaisista, egyptiläisistä tai norjalaisista jumalista, keijuista, ihmissusiista tai muita yliluonnollisia olentoja? Tai joku laajennetusta Star Wars -universumista?

Ja voidaanko sitä ostaa Saksasta PayPalin avulla?

Kiitos avustasi!

Could you please correct my Finnish if I have made mistakes? Thanks!
0 x

User avatar
tiia
Blue Belt
Posts: 727
Joined: Tue Mar 15, 2016 11:52 pm
Location: Finland
Languages: German (N), English (?), Finnish (C1), Spanish (B2??), Swedish (B2)
Language Log: viewtopic.php?t=2374
x 1975

Re: Suomeksi

Postby tiia » Sat Nov 02, 2019 8:56 am

MaraSkywalker wrote:Hei!

Tervetuloa forumiin!

Epub-kirjoista en voi oikeesti sanoa mitään, mutta oletko yrittänyt etsi youtube:stä äänikirjoja? Löysin siellä ainakin joskus kaikki Harry Potter kirjat ja kun äskettäin katsoin, löysin esim. linnunradan käsikirja liftareille. Kirjat ja joskus myös äänikirjat saat myös antikvaari.fi-sivulta. (Siellä voit maksaa tavallisella tilinsiirrolla!) Muistaakseeni booky.fi lähettää myös ulkomaille, mutta en muista oliko PayPal yks heidän maksutavoista. Yleensä on aika hankala saada kirjoja tilattu ulkomaille. (Täällä kirjoitettiin jo joskus tästä. Ehkä löydät sen, kun etsit.)
Koska asut Saksassa: sieltä löytyy vielä "Saksansuomalaisten kirjakirppis"-fb-ryhmä. Siitäkin voi olla hyötyä.
Myös jostain saksalaisista kirjastoistakin löydät suomenkielisiä kirjoja, mutta varmasti enemmän dekkareita.
1 x
Corrections for entries written in Finnish, Spanish or Swedish are welcome.
Project 30+X: 25 / 30

covered
Posts: 4
Joined: Mon Oct 28, 2019 7:29 pm
Languages: Brazilian Portuguese (N)
x 2

Re: Suomeksi

Postby covered » Sun Nov 03, 2019 8:50 pm

Moi. Mun suomi on huono mutta haluan puhua hyvin. Mulla on kirjoja (assimil) mutta se pysyi Brasiliassa :(
0 x

User avatar
Serpent
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3657
Joined: Sat Jul 18, 2015 10:54 am
Location: Moskova
Languages: heritage
Russian (native); Belarusian, Polish

fluent or close: Finnish (certified C1), English; Portuguese, Spanish, German, Italian
learning: Croatian+, Ukrainian; Romanian, Galician; Danish, Swedish; Estonian
exploring: Latin, Karelian, Catalan, Dutch, Czech, Latvian
x 5178
Contact:

Re: Suomeksi

Postby Serpent » Sun Nov 03, 2019 11:51 pm

MaraSkywalker wrote: Maksan vain PayPalin kautta, koska Saksassa opiskelijat eivät voi saada luottokortteja.
Onko ehkä mahdollista saada debit-kortti tai prepaid-kortti?
kokeile esimerkiksi bookdepository.com..
Suomessa isoimmat kirjakaupat ovat akateeminen kirjakauppa ja suomalainen kirjakauppa. nämä on vain nimiä, kyllä sieltä saa myös muita kirjoja :lol:
ensimmäinen äänikirjani oli Da Vinci-koodi, 17 levyä :lol: myöhemmin löysin sen myös netistä. lukija Lars Svedberg on tosi hyvä!
0 x
LyricsTraining now has Finnish and Polish :)
Corrections welcome

User avatar
tiia
Blue Belt
Posts: 727
Joined: Tue Mar 15, 2016 11:52 pm
Location: Finland
Languages: German (N), English (?), Finnish (C1), Spanish (B2??), Swedish (B2)
Language Log: viewtopic.php?t=2374
x 1975

Re: Suomeksi

Postby tiia » Sun Dec 27, 2020 12:22 am

Luin yle:stä tämän artikkelin Suomen kielestä: Suomen kieli ei ole poikkeuksellisen vaikea oppia, vaikka niin luullaan
Kritiikki on erittäin osuva. Olen itse huomannut aina silloin tällöin, ettei edes sujuvaa suomea vielä kelpaa.

Esim. pankissa kerran puhuttiin sitten yhtäkkiä ruotsia, vaikka me puhuttiin jo pari minuutteja suomeksi ja olin myös näyttänyt henkilökorttini. Odotin, kunnes puhe oli ohi, ja sanoin, etten osaa ruotsia. Pyysin, että kaikki toistetaan vielä suomeksi, koska en ollut ymmärtänyt mitään. :roll: Samalaisesta kokemuksesta kirjoitettiin myös artikkelin kommenteissa.
Kun lääkärissä en ymmärtänyt jotain, kysyttiin (englanniksi), haluanko käyttää englantia. Tässä tapauksissa puhuttiin jo pari minuutteja. Miten voi oppia uusia sanoja, jos niihin ei koskaan törmäile? Eikä voi oppia kieltä käyttämättä sitä.
Kuitenkin tavallisesti tämä ei tapahdu mulle, mutta kyllä mainitut ongelmat ovat ihan totta. Jos en olisi osannut suomea jo niin hyvin muuttaessani tänne, tilanne olisi varmasti vielä toinen.

Mitä ovat teidän kokemukset? Käytätkö itse suomea ulkomaalaisten kanssa? Puhuvatko suomalaisille sinulle englantia, kun he huomaavat, että suomea ei ole äidinkielesi?

PS. Toivoisin enemmän yleiskeskustelua artikkelista kuin kysymyksiä mun esimerkeistä, koska ne ovat tietysti lyhennettyjä, enkä halua antaa enemmän detaljeja.
2 x
Corrections for entries written in Finnish, Spanish or Swedish are welcome.
Project 30+X: 25 / 30

User avatar
Serpent
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3657
Joined: Sat Jul 18, 2015 10:54 am
Location: Moskova
Languages: heritage
Russian (native); Belarusian, Polish

fluent or close: Finnish (certified C1), English; Portuguese, Spanish, German, Italian
learning: Croatian+, Ukrainian; Romanian, Galician; Danish, Swedish; Estonian
exploring: Latin, Karelian, Catalan, Dutch, Czech, Latvian
x 5178
Contact:

Re: Suomeksi

Postby Serpent » Thu Apr 08, 2021 6:47 pm

Hyvää syntymäpäivää, Alexi Laiho... En vieläkään pysty uskomaan :cry:

Alexi tykkäsi paljon amerikkalaisesta ja englanninkielisestä kulttuurista, mutta hän soitti myös Kylähullut-bändissä :D Tää oli semmoinen huviprojekti :)


(sanoitukset)

Hauska bändi, mutta varo että nämä on heidän lievimpiä tekstejä :lol: :?

2 x
LyricsTraining now has Finnish and Polish :)
Corrections welcome


Return to “Multilingual Room”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests