French and Russian log

Continue or start your personal language log here, including logs for challenge participants
Medved
White Belt
Posts: 10
Joined: Sun Nov 26, 2017 10:20 pm
Languages: French (C1)
Russian (A2)
x 20

French and Russian log

Postby Medved » Sun Dec 03, 2017 1:21 am

Hello

I am a New Yorker, living and working in Paris. I've been here since Fall 2015 and will likely remain here for the indefinite future (all things equal)

My interactions with languages have been relatively limited in the past (as they are with many native English speakers): I studied a bit of French at school, as well as some Latin, and at home have some basis in Russian.

My core focus right now is to improve my French and my Russian. My French is somewhere between B2 / C1 and Russian around A2, although I'm not too clear on the latter, since I have never formally studied it and my knowledge of grammar and vocabulary is quite patchy and inconsistent.

I would like to sit the French DALF C1 exam in 2018, as well as the Russian TORFL/TRKI 1st Certificate. As much as anything, this is to provide structure and focus to my studying, and to provide some standardised external benchmarks to assess progress and my current ability.

In terms of my daily usage of the two langauges:

French
I work in an English speaking office, but typically listen to the Journal en Francais Facile as I walk to work (10 mins), read Le Figaro and Le Monde on a daily basis, and other literature.

I have lessons with a teacher once a week, where we typically discuss current affairs and other topics based on some article or other in the news, although from January, I think we will work specifically towards preparing for the DALF C1.

Otherwise, I use the language simply to get by with day to day activities, in shops, restaurants, taxis etc.


Russian
At home, I speak some Russian with my family, although the lingua franca is English. Otherwise I listen to Russian and post-Soviet music daily and usually watch films and TV series (once or twice a week), albeit with Russian and sometimes English subtitles.

I have recently started to take lessons with a professional teacher to provide some guidance and direction, allow it is too early to comment much on this yet.


I look forward documenting my progress and hope this extra accountability will help me to super charge my studies.

Best,
Medved (M)
11 x

Medved
White Belt
Posts: 10
Joined: Sun Nov 26, 2017 10:20 pm
Languages: French (C1)
Russian (A2)
x 20

Re: French and Russian log

Postby Medved » Mon Dec 04, 2017 11:36 pm

On Sunday, I was feeling quite unwell so I stayed in and watched half of the series, "Marseille", on Netflix. Not the most high brow television, but it is easy to watch when the weather outside is grey and you don't really want to do anything. No issues following it with subtitles.

This afternoon after work, I came back quite late and spent some time with my dogs. My wife was still awake so we spoke a little in Russian and I worked on hour's worth of Russian reading comprehension from some dual language exercises that my teacher has prepared for me. Russian lesson tomorrow after work.

Saturday:
4-5 hours passive French listening

Sunday:
1 hour passive French listening
1 hour Russian reading (/ writing) comprehension

Medved
Last edited by Medved on Thu Dec 07, 2017 1:17 am, edited 1 time in total.
0 x

Medved
White Belt
Posts: 10
Joined: Sun Nov 26, 2017 10:20 pm
Languages: French (C1)
Russian (A2)
x 20

Re: French and Russian log

Postby Medved » Mon Dec 04, 2017 11:53 pm

FR: Dimanche, je ne me sentais pas bien, donc j'ai resté chez moi et ai regardé la moitié de la série, "Marseille", sur Netflix. Ce n'est pas télévision "must watch", mais c'est facile à regarder, particulièrement quand il fait mauvais dehors et on ne veut rien faire. Je n'ai de problèmes à suivre ce qu'il se passe s'il y a des sous-titres.

Aujourd'hui je suis rentré chez moi après le travaille assez tard, donc je n'avais pas envie de faire beaucoup. Enfin, je me suis reposé avec mes chiens devant le feu avec du thé et de la musique, Bach. Ma femme était encore éveillée, et donc on a discuté un peu en Russe avant qu'elle soit allée au lit.

J'ai travaillé pour une heure sur des exercises de compréhension de lecture russe (c'étaient en fait en double langue - russe et anglais) que mon prof a préparé pour moi.

Demain, j'ai une leçon de russe pendant la soirée.

J'ai fait cette petite traduction pour m'assurer que j'écris quelque chose en français. Je deviens très paresseux. Il faut que je pratique plus souvent que possible si je veux faire de vrais progrès. :shock:

Medved
2 x

Medved
White Belt
Posts: 10
Joined: Sun Nov 26, 2017 10:20 pm
Languages: French (C1)
Russian (A2)
x 20

Re: French and Russian log

Postby Medved » Wed Dec 06, 2017 1:40 am

FR: Une journée très calme aujourd'hui.

J'ai fait ma leçon pendant l'aprem, plus tôt que prévu chez mon bureau, et il m'était possible de rentrer chez moi de bonne heure. J'ai parlé un peu avec ma femme et on a préparé le dîner ensemble.

Après avoir mangé, je suis resté dans le salon et j'ai regardé quelques épisodes de la série, West Wing, doublée en français. Cela fait longtemps que je ne l'ai pas vu, et j'ai oublié comment c'est drôle.

J'ai tenté de parler plus de français, mais il me reste encore des difficultés à parler couramment - j'angouisse et je panique un peu quand je ne peux pas trouver ou me souvenir la phrase ou le mot. Je sais bien qu'il me faut continuer et ça arrivera enfin, donc je vais persister. Mon problème dans le passé était que j'évitais de parler français pour ne pas me sentir gêné, mais en fait, je n'arrive jamais à m'améliorer. C'est ridicule, hein :?

Tuesday:
1 hour Russian lesson in person
1 hour passive French listening
Last edited by Medved on Thu Dec 07, 2017 1:32 am, edited 1 time in total.
2 x

Medved
White Belt
Posts: 10
Joined: Sun Nov 26, 2017 10:20 pm
Languages: French (C1)
Russian (A2)
x 20

Re: French and Russian log

Postby Medved » Thu Dec 07, 2017 1:32 am

FR: J'étais un peu occupé au travail, donc je n'avait pas l'opportunité de pratiquer beaucoup aujoud'hui.

Quand je rentrais chez moi le soir, j'ai écouté le journal en français facile comme toujours, mais c'était presque tout.

Chez moi, j'ai parlé un peu de russe avec mon bon ami en russie par Skype et on a joué des échecs pour environ deux heures. Je n'avait pas lui téléphoné depuis je ne sais pas quand, donc cela m'a vachement plait. On a finit en disant qu'on ne doit pas laisser passer le temps encore une fois.

Demain, je suis censé faire une leçon de français au bureau pendant le déjeuner, mais je ne suis pas sûr si cela se passera - trop de choses à faire avant Noël et très peu de temps...

Wednesday:
45 mins Russian reading (/ writing) comprehension
15 mins passive French listening
1 x

Medved
White Belt
Posts: 10
Joined: Sun Nov 26, 2017 10:20 pm
Languages: French (C1)
Russian (A2)
x 20

Re: French and Russian log

Postby Medved » Mon Dec 11, 2017 12:48 am

FR:

C'était un weekend assez calme ici et je n'ai pas fait beaucoup à propos de mes études en francais et en russe.

La semaine derniere a été plutôt stressée vers la fin et j'étais heureux de la voir passer et me reposer, en fait...

J'ai regardé une heure de télévision francaise hier et j'ai lu quelques articles du Fig dans le taxi alors que nous etions coincés dans un embouteillage de l'opera. Ce n'est pas suffisant si je veux améliorer et je ne suis pas très content, mais c'est la vie.

La semaine prochaine, je veux feuilleter un examen C1 ancien pour comprendre ce qu'il me faut faire. Si quelqu'un a deja passé l'examen et peut donner moi des conseils, cela serait très utile.

Demain, j'ai une leçon de russe pendant le déjeuner. En ce qui concerne mes études en russe, j'ai fait peut être 3-4 heures d'exercises de lecture et écriture. Les progrès sont lents mais a présent j'ai à peine le temps d'étudier donc je devrait etre heureux de continuer d'avancer du tout!

Weekend:
3-4 hours Russian reading (/ writing) comprehension
60 mins passive French listening + 15-20 mins reading
1 x

Medved
White Belt
Posts: 10
Joined: Sun Nov 26, 2017 10:20 pm
Languages: French (C1)
Russian (A2)
x 20

Re: French and Russian log

Postby Medved » Sat Dec 16, 2017 12:34 am

Peu d'intéressant ces derniers jours.

Hier j'ai eu des leçons pour le français et la russe, une heure chacune. On a corrigé quelques petits essais que j'ai écrits et les avons discutés.

Ce weekend je veux écrire un essai de plus sur la politique française (la topique choisie par mon prof) et trouver un nouvelle série tv à regarder
1 x

User avatar
neofight78
Blue Belt
Posts: 539
Joined: Wed Jul 22, 2015 8:02 pm
Location: Novosibirsk, Russia
Languages: English (N), Russian (B2+), Spanish (A0)
Language Log: viewtopic.php?t=833
x 1232

Re: French and Russian log

Postby neofight78 » Sat Dec 16, 2017 3:23 am

Welcome to the forum, and best of luck with your endeavours (especially your Russian! ;) :))
0 x

Medved
White Belt
Posts: 10
Joined: Sun Nov 26, 2017 10:20 pm
Languages: French (C1)
Russian (A2)
x 20

Re: French and Russian log

Postby Medved » Wed Dec 27, 2017 11:56 pm

As anticipated, the holiday period has been quite unhelpful for my language learning. I am back in the US and mostly speaking, reading, listening to only English.

Hoping to use this time to de-compress and think in a more structured way about my language learning goals and methods for 2018. Stay tuned!

--

Comme prévu, les vacanes de Noël n'ont pas été très utiles pour mes études. Je suis maintenant aux États-Unis et la plupart du temps je parle, lis et n'écoute qu'en anglais.

J'espère utiliser ces moments pour me décompresser et réfléchir sur mes objectifs à propos du français et du russe, notamment en ce qui concerne les méthodes.

Restez à l'écoute!
0 x

DaveBee
Blue Belt
Posts: 952
Joined: Wed Nov 02, 2016 8:49 pm
Location: UK
Languages: English (native). French (studying).
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... =15&t=7466
x 1386

Re: French and Russian log

Postby DaveBee » Thu Dec 28, 2017 12:26 am

Medved wrote:La semaine prochaine, je veux feuilleter un examen C1 ancien pour comprendre ce qu'il me faut faire. Si quelqu'un a deja passé l'examen et peut donner moi des conseils, cela serait très utile.
Scotroyene took a TCF exam, and wrote about her experience.

https://forum.language-learners.org/vie ... 705#p21687

https://forum.language-learners.org/vie ... =90#p30321

There is a french C1 study group where you could post specific questions about the DALF.

https://forum.language-learners.org/vie ... =26&t=6051

EDIT
Whatiftheblog also posted her learning routine.

https://forum.language-learners.org/vie ... =40#p66328

She didn't take the DALF/TCF, but did get accepted to study at a french university.
Last edited by DaveBee on Thu Dec 28, 2017 11:21 pm, edited 1 time in total.
0 x


Return to “Language logs”

Who is online

Users browsing this forum: tiia and 2 guests