hoefferdutch 2016-

Continue or start your personal language log here, including logs for challenge participants
hoefferd
White Belt
Posts: 15
Joined: Mon Jan 18, 2016 1:45 pm
Location: The Hague
Languages: German (N), Italian (almost N), English (fluent), Dutch (intermediate), French, Spanish, Russian.
x 31

Re: hoefferdutch 2016-

Postby hoefferd » Wed Aug 18, 2021 10:38 am

Ik ben aan het voorbereiden op mijn reis naar Nederland. De vlucht gaat in minder dan een week.
Het is trouwens opmerkelijk dat de Duitse woorden "Flug" en "Flucht" in het Nederlandse "vlucht" samenvallen - dat was me nog nooit opgevallen. Op de andere kant is het in het Engels ook in beide gevallen "flight".
De situatie met vaccinaties en certificering blijft een rotzooi. Ik wilde naast Nederland ook kort naar Duitsland en Italië, maar ik ben alleen met Sinovac gevaccineerd, en dat is vanuit de EU nog niet goedgekeurd. En of je daar gewoon bijvoorbeeld Jannsen mag bovenop zetten, kan niemand echt zeggen; het zou meevallen, maar de WHO advisiert het niet te doen, maar dat doen ze ook omdat ze vinden dat te veel mensen nog geen kans op hun eerste dosis hebben gemaakt.
3 x

hoefferd
White Belt
Posts: 15
Joined: Mon Jan 18, 2016 1:45 pm
Location: The Hague
Languages: German (N), Italian (almost N), English (fluent), Dutch (intermediate), French, Spanish, Russian.
x 31

Re: hoefferdutch 2016-

Postby hoefferd » Mon Aug 30, 2021 11:49 am

Ik ben nu sinds een week terug in Den Haag. Het is me heel duidelijk dat het taalprobleem dat ik moet oplossen echt iets bijzonders is. Mijn Nederlands is ondertussen echt goed - er zijn verschillende tests online en ze plaatsen me allemaal op niveau C1 of zelfs C2. Wat je er ook van vindt, het is zeker beter dan B1.

Maar in het dagelijkse leven val ik toch terug op Engels, tenzij ik me expliciet ertoe dwing Nederlands te praten. Een uurtje op Italki praten - het voelt makkelijk en bijna moeiteloos; maar als mijn pinpas in de AH het niet doet, probeer ik het niet eens in het Nederlands. Dit voelt meer als een psychologische blokkade dan een kwestie van taalvaardigheden.
3 x

hoefferd
White Belt
Posts: 15
Joined: Mon Jan 18, 2016 1:45 pm
Location: The Hague
Languages: German (N), Italian (almost N), English (fluent), Dutch (intermediate), French, Spanish, Russian.
x 31

Re: hoefferdutch 2016-

Postby hoefferd » Tue Sep 14, 2021 8:40 pm

Terug in Uruguay. Deze bezoek in Nederland was een succes, tenminste als om het Nederlands praten gaat. Ik heb zelfs de gesprek met de notaris voor het oprichten van mijn bedrijf volledig in het Nederlands gevoerd.

Het was grappig om te zien dat een aantal mensen graag Duits met me wilde praten. Dat gebeurd nooit als ik Engels praat. Het is best logisch, mijn Duitse accent is in het Engels veel moeilijker voor hun te erkennen dan in hun eigen taal.

Reizen is door al die coronaregels echt niet leuk, ik heb in totaal zo'n vijf PCR tests moeten doen. En nu dus nog een week in quarantaine in Montevideo. Maar ik ben blij om weer hier te zijn, bij vrouw en kat.
3 x


Return to “Language logs”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests