Road to B1 in Dutch

Continue or start your personal language log here, including logs for challenge participants
Ug_Caveman
Green Belt
Posts: 460
Joined: Fri Nov 16, 2018 2:58 am
Location: England
Languages: English (N), Dutch (A2 - July 2021), working towards B1
x 1075

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Ug_Caveman » Sun Feb 12, 2023 12:25 am

tungemål wrote:1 - vanavond: in case you didn't do this in the middle of the night. Tonight in English usually refers to the evening

Thanks for help all, I don't have time to write detailed responses but appreciate any corrections - just to be clear, 'vannacht' is something I write deliberately as I usually study between 11PM and 1AM... My issues were using incorrect tenses giving an incoherent picture of exactly when I did things so I try to be more careful now.
2 x
Languages: English (N), Dutch (passed A2 exam in May 2021, failed B1 in May 2023 - never sit an exam when you have food poisoning!)

Seeking: Linguaphone Polish and Linguaphone Afrikaans

Ug_Caveman
Green Belt
Posts: 460
Joined: Fri Nov 16, 2018 2:58 am
Location: England
Languages: English (N), Dutch (A2 - July 2021), working towards B1
x 1075

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Ug_Caveman » Wed Feb 15, 2023 11:44 pm

In de vorige drie dagen heb ik lessen S17 en S18 (In het restaurant and Vakantieplannen) afgerond.

De aanstaande les is een revisie les voor de 'home straight' (nog zeven les meer!)

Wanneer ik rond de cursus af, zal ik een keuze maken als ik dit jaar de CNaVT inschrijven of niet.
2 x
Languages: English (N), Dutch (passed A2 exam in May 2021, failed B1 in May 2023 - never sit an exam when you have food poisoning!)

Seeking: Linguaphone Polish and Linguaphone Afrikaans

Ug_Caveman
Green Belt
Posts: 460
Joined: Fri Nov 16, 2018 2:58 am
Location: England
Languages: English (N), Dutch (A2 - July 2021), working towards B1
x 1075

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Ug_Caveman » Sun Feb 19, 2023 1:41 am

Ik heb vanavond les 41 gedaan - niet zo moeilijk (maar heel veel nieuwe woorden in de vocablijst!)

Ik ben van plan om lessen 42 tot 44 en aanvullendedlessen S19 and S20 donderdagochtend af te maken. Daarna ga ik weg voor drie dagen en wanneer ik terug kom, zal ik les 45 een Toets Vier (de finale toets) afmaken.

Ik heb en examencentrum voor de CNaVT gecontacteerd en ze zeggen dat ze een plaats voor me hebben om het examen te doen. Ik ben heel nerveus, maar ik wil die certificaat zo graag hebben!
2 x
Languages: English (N), Dutch (passed A2 exam in May 2021, failed B1 in May 2023 - never sit an exam when you have food poisoning!)

Seeking: Linguaphone Polish and Linguaphone Afrikaans

Ug_Caveman
Green Belt
Posts: 460
Joined: Fri Nov 16, 2018 2:58 am
Location: England
Languages: English (N), Dutch (A2 - July 2021), working towards B1
x 1075

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Ug_Caveman » Tue Feb 21, 2023 1:26 am

Vanavond heb ik les 43 afgerond - ik kan het einde van de cursus zien!

Nog vier les (en toets vier) meer!
1 x
Languages: English (N), Dutch (passed A2 exam in May 2021, failed B1 in May 2023 - never sit an exam when you have food poisoning!)

Seeking: Linguaphone Polish and Linguaphone Afrikaans

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3514
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9393

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Le Baron » Tue Feb 21, 2023 3:20 pm

Ug_Caveman wrote:Ik heb en examencentrum voor de CNaVT gecontacteerd en ze zeggen dat ze een plaats voor me hebben om het examen te doen. Ik ben heel nerveus, maar ik wil die certificaat zo graag hebben!

Volgens mij schreef je 'en' i.p.v. 'een', gewoon als typfout. Ik heb het dus benadrukt, want ik maak af en toe ook deze fout als ik te snel schrijf (de Nederlanders ook), maar tijdens en examen, is het een fout!

Deze zin is me onduidelijk. Ik ga een gokje wagen (take a chance/a punt) en een paar suggesties doen:
'om te vragen of ze een plaats voor me hebben..'
'om me aan te melden voor het examen...' ?


Er zijn verschillende manieren om 'do/take an exam' te zeggen. De twee meest voorkomende zijn: 'een examen maken' en 'een examen afleggen'. Je kan wel 'doen' gebruiken, maar 'maken' komt vaker voor.

A quick note about the two sentences below. From different days, but both using the same construction I underlined.
Ug_Caveman wrote:Nog vier les (en toets vier) meer

De aanstaande les is een revisie les voor de 'home straight' (nog zeven les meer!)

'Nog meer' exists, but in this sort of sentence you don't need the meer. I know why you wrote it and it is a logical conclusion because there are more lessons to come.
However in sentences like this one e.g: 'Only 4 more days and I can go on holiday.', the 'meer' is unnecessary: 'nog vier dagen en ik kan op vakantie (gaan)'. And again: 'I'm going to wait four more days..' = Ik ga nog vier dagen wachten.

So when do nog and meer appear together? You can best look this up in a grammar book, but they appear in sentences like this: 'zijn er nog meer?' Where the implication is that more has been added or more are turning up' still more' as in 'there is still more to do'.
3 x

Ug_Caveman
Green Belt
Posts: 460
Joined: Fri Nov 16, 2018 2:58 am
Location: England
Languages: English (N), Dutch (A2 - July 2021), working towards B1
x 1075

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Ug_Caveman » Tue Feb 28, 2023 12:16 am

Van donderdag t/m zonnedag was ik op reis (ik was in een competitie van mijn sport meegedaan.)

Nu ben ik thuis, en dus ben ik terug naar werk! Vanavond (of liever gisteravond, als het over twaalf uur is...) rond ik les 44 af - het laatste in de hoofdcursus (les 45 is voor revisie.) Maar voor les 45 heb ik nog twee aanvullend les te doen - daarna zal ik 45 afronden. En in het einde? Toets Vier (het laatste toets en het einde van de hele cursus.)

Volgend, ik ben van plan om Hugo Advanced Dutch te studeren. Maar, er is een kleine probleem... Ik ben mijn kopie van Hugo Advanced Dutch kwijt :cry: Ik moet rond mijn huis voor het zoeken. Als ik het kan niet vinden, zal ik Colloquial Dutch 2 in plaats van Hugo Advanced Dutch studeren. Maar ik zal liever met Hugo beginnen.
3 x
Languages: English (N), Dutch (passed A2 exam in May 2021, failed B1 in May 2023 - never sit an exam when you have food poisoning!)

Seeking: Linguaphone Polish and Linguaphone Afrikaans

Ug_Caveman
Green Belt
Posts: 460
Joined: Fri Nov 16, 2018 2:58 am
Location: England
Languages: English (N), Dutch (A2 - July 2021), working towards B1
x 1075

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Ug_Caveman » Thu Mar 02, 2023 1:09 am

S20 - Het Debat (en het finale [geen-revisie] les!)

Dit les was luister-zwaar (de onderwerp was een radiodebat), maar ik vond dat ik ongeveer 80-90% begrepen.

Dus nu rond ik les 45 en toets drie af en daarna ben ik met Linguaphone helemaal afronden.

En ik heb geluk - ik heb mijn kopie van Hugo Advanced Dutch gevonden (het was in een doos in de garage - het was bij vergissing ingepakt.) Ik ben van plan op vrijdag de finale les en toets te afmaken, dus zal ik op zateredag Hugo Advanced Dutch beginnen.

Nog twee maanden tot de CNaVT examens...
1 x
Languages: English (N), Dutch (passed A2 exam in May 2021, failed B1 in May 2023 - never sit an exam when you have food poisoning!)

Seeking: Linguaphone Polish and Linguaphone Afrikaans

User avatar
Le Baron
Black Belt - 3rd Dan
Posts: 3514
Joined: Mon Jan 18, 2021 5:14 pm
Location: Koude kikkerland
Languages: English (N), fr, nl, de, eo, Sranantongo,
Maintaining: es, swahili.
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=18796
x 9393

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Le Baron » Thu Mar 02, 2023 3:53 pm

Ug_Caveman wrote:S20 - Het Debat (en het finale [geen-revisie] les!)

Dit les was luister-zwaar (de het onderwerp was een radiodebat), maar ik vond dat ik ongeveer 80-90% begrepen. (begreep of heb/had begrepen).

Dus nu rond ik les 45 en toets drie af en daarna ben ik met Linguaphone helemaal afronden klaar*

En ik heb geluk - ik heb mijn kopie van Hugo Advanced Dutch gevonden (het was in een doos in de garage - het was bij vergissing per ongeluk ingepakt.) Ik ben van plan op vrijdag de finale laatste les en toets te afmaken (af te maken), dus zal ik op zateredag met Hugo Advanced Dutch beginnen.

Nog twee maanden tot de CNaVT examens...

* Hier wilde ik je aandacht vestigen op het vervoegen van het werkwood 'afronden' en ook woordkeuzes.

Then I'm done with Linguaphone = Dan is het klaar met Linguaphone.
Ik ben er klaar mee. This is the easiest, most common way to say it.

I get the feeling you want to say: 'I've completed' as you would in normal educated English. And that could possibly be with 'afronden'. Ik heb mij studie afgerond. Yet most of the time for most things it will be: 'klaar (met)'.

Common worry: the above sentence and ones like it also have the meaning: 'I'm done/finished with it' as in 'had enough of it'. And also that Linguaphone is done for...finished! However this is all clear in context. In short if you're finished with something - cleaning the bathroom, writing a report etc. Je bent er klaar mee. Het is af.

Unless... you've finished reading a book, want dan is het boek uit ! Ik heb het boek uit. There's always one. 8-)
2 x

Ug_Caveman
Green Belt
Posts: 460
Joined: Fri Nov 16, 2018 2:58 am
Location: England
Languages: English (N), Dutch (A2 - July 2021), working towards B1
x 1075

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Ug_Caveman » Sun Mar 05, 2023 2:11 am

Na veel maanden waarin ik ben aan het studeren... Nu ben ik klaar met Linguaphone :D

Vanavond rondde ik Toets Vier en ik heb een score van 82.5% bereikt (het slaggrens was 50%.)

Maar ik heb er geen tijd te verliezen, dus morgen zal ik Hugo beginnen!

(Het is een grote opluchting dat in het einde, ik met Linguaphone klaargemaakt zijn.)
5 x
Languages: English (N), Dutch (passed A2 exam in May 2021, failed B1 in May 2023 - never sit an exam when you have food poisoning!)

Seeking: Linguaphone Polish and Linguaphone Afrikaans

Ug_Caveman
Green Belt
Posts: 460
Joined: Fri Nov 16, 2018 2:58 am
Location: England
Languages: English (N), Dutch (A2 - July 2021), working towards B1
x 1075

Re: Road to B1 in Dutch

Postby Ug_Caveman » Sun Mar 19, 2023 1:58 am

Over de vorige twee weken heb ik heel veel dingen te doen and dus heb ik mijn log niet bijgewerkt.

Ik heb Hugo Advanced Dutch t/m p89 afgemaakt. Ik ben van plan voor april om het klaar te gemaakt, daarna studeer ik Colloquial Dutch 2. Ik her er niet veel tijd voor de examendatum, maar ik denk dat ik het can doen.
3 x
Languages: English (N), Dutch (passed A2 exam in May 2021, failed B1 in May 2023 - never sit an exam when you have food poisoning!)

Seeking: Linguaphone Polish and Linguaphone Afrikaans


Return to “Language logs”

Who is online

Users browsing this forum: niphredilorn and 2 guests