Lucubrationes

Continue or start your personal language log here, including logs for challenge participants
Theodisce
Orange Belt
Posts: 239
Joined: Sun Oct 04, 2015 9:18 am
Location: Krakauer Baggersee
Languages: Polish (native), speaks: English, Czech, German, Russian, French, Spanish, Italian. Writes in: Latin, Portuguese. Understands: Ancient Greek, Modern Greek, Slovak, Ukrainian, Belarusian, Serbian/Croatian. Studies for passive competence in: Romanian, Slovene, Bulgarian.
Language Log: viewtopic.php?f=15&t=1435
x 471

Re: Lucubrationes

Postby Theodisce » Wed Nov 01, 2017 7:53 am

My 4 days stay in Italy proved to be a success in terms of language learning. I started having regular Spanish conversation classes in February after reaching the threshold of 450 hours of study (mostly by audio input) and it worked out well, so I thought I could do the same with my Italian. Armed with my 451 hours of Italian (again, mostly input) I landed in Italy. The conversations with bus drivers, shop and hotel personnel were very encouraging and after the first day I was sure I could at least handle touristic tasks, and not only those very basic. But later on I had the opportunity to use my Italian to communicate with native speakers and to discuss subjects like history, culture, language etc. and it was so natural for me to speak the language without having to make longer pauses. One of those conversations lasted for 2 hours and gave me this nice feeling I always get when I start to speak a new language. I'm sure I made a lot of mistakes, but I believe I didn't sound like a troglodyte. All in all I believe I have the right to add Italian to my active languages. Once again I used my version of the "speak from day 1" approach, in which the "day 1" is preceded by hundreds of hours of study (or should I say: media consumption) without speaking :D .
7 x
BCS 400+ : 48 / 50
RUS 2800+ : 74 / 100
SPA 1500+ : 128 / 100
CZE 1900+ : 94 / 50

Theodisce
Orange Belt
Posts: 239
Joined: Sun Oct 04, 2015 9:18 am
Location: Krakauer Baggersee
Languages: Polish (native), speaks: English, Czech, German, Russian, French, Spanish, Italian. Writes in: Latin, Portuguese. Understands: Ancient Greek, Modern Greek, Slovak, Ukrainian, Belarusian, Serbian/Croatian. Studies for passive competence in: Romanian, Slovene, Bulgarian.
Language Log: viewtopic.php?f=15&t=1435
x 471

Re: Lucubrationes

Postby Theodisce » Tue May 22, 2018 4:44 pm

Input based language learning in 5 short steps.

1. (50-200 hours) Wow, I can understand 45% of this podcast!
2. (700 hours) Wow, I can understand it all!
3. (1000 hours) Wow, I could convey the same piece of information by rephrasing the original sentence!
4. (1700-2600 hours) Oh, I'm never gonna be able to express myself in such a nuanced way...
5. (2700 and more hours) Wow, it's been a few months since I stopped worrying about it and can actually enjoy using the language.

...

Next station: Paris.
7 x
BCS 400+ : 48 / 50
RUS 2800+ : 74 / 100
SPA 1500+ : 128 / 100
CZE 1900+ : 94 / 50

Theodisce
Orange Belt
Posts: 239
Joined: Sun Oct 04, 2015 9:18 am
Location: Krakauer Baggersee
Languages: Polish (native), speaks: English, Czech, German, Russian, French, Spanish, Italian. Writes in: Latin, Portuguese. Understands: Ancient Greek, Modern Greek, Slovak, Ukrainian, Belarusian, Serbian/Croatian. Studies for passive competence in: Romanian, Slovene, Bulgarian.
Language Log: viewtopic.php?f=15&t=1435
x 471

Re: Lucubrationes

Postby Theodisce » Wed Nov 21, 2018 10:09 pm

In Paris hat es gut geklappt. Was mich sehr gefreut hat, war die Tatsache, dass ich einen natürlich nicht fehlerfreien aber doch für einen Muttersprachler verständlichen Vortragstext schreiben konnte, und dass die Sprachkorrektur nicht in Neuschreibung ganzer Absätze bestanden hat. Nun, soviel konnte ich in 2000 Stunden erreichen. Beim Sprechen war es mir - auch das war keine Überraschung - schwieriger, über sehr einfache, alltägliche Dinge zu sprechen als über Geschichte, Kultur usw. Ich werde wahrscheinlich meinen alten Assimilkurs noch mal von vorne an durchhören, dass soll gewisse Dinge mir automatisch aus dem Mund springen lassen. Mittlerweile, als eine Art Vorbereitung für die Reise nach Lemberg, versuche ich aktive Ukrainischkentnisse zu entwickeln.
1 x
BCS 400+ : 48 / 50
RUS 2800+ : 74 / 100
SPA 1500+ : 128 / 100
CZE 1900+ : 94 / 50

Theodisce
Orange Belt
Posts: 239
Joined: Sun Oct 04, 2015 9:18 am
Location: Krakauer Baggersee
Languages: Polish (native), speaks: English, Czech, German, Russian, French, Spanish, Italian. Writes in: Latin, Portuguese. Understands: Ancient Greek, Modern Greek, Slovak, Ukrainian, Belarusian, Serbian/Croatian. Studies for passive competence in: Romanian, Slovene, Bulgarian.
Language Log: viewtopic.php?f=15&t=1435
x 471

Re: Lucubrationes

Postby Theodisce » Thu Feb 14, 2019 1:57 pm

J’ai commencé à me poser des question sur quand est-ce que mes premiers contacts signifiants avec des langues étrangères avaient commencés. Est-ce que l'école y a joué un rôle? J’ai des doutes. Dans les années 90 l’état polonais venait de se débarrasser de l’enseignement scolaire du langue russe sans avoir eu des profs qualifiés capables d’enseigner l’anglais. Dans beaucoup des cas, l’assomption semble avoir été que les parents eux-mêmes allaient financer les cours. C’est ce que aussi mes parents ont fait; moi, en revanche, ne m'intéressais point à ces cours que ne consistaient que d'exercices ennuyeux. J'exagère un peu, mais je crois avoir perdu trop de temps pour ça.
1 x
BCS 400+ : 48 / 50
RUS 2800+ : 74 / 100
SPA 1500+ : 128 / 100
CZE 1900+ : 94 / 50

Theodisce
Orange Belt
Posts: 239
Joined: Sun Oct 04, 2015 9:18 am
Location: Krakauer Baggersee
Languages: Polish (native), speaks: English, Czech, German, Russian, French, Spanish, Italian. Writes in: Latin, Portuguese. Understands: Ancient Greek, Modern Greek, Slovak, Ukrainian, Belarusian, Serbian/Croatian. Studies for passive competence in: Romanian, Slovene, Bulgarian.
Language Log: viewtopic.php?f=15&t=1435
x 471

Re: Lucubrationes

Postby Theodisce » Sat Jul 18, 2020 4:13 pm

Wenn ich auf die vergangenen Jahre zurückblicke, kann ich es kaum mehr fassen, woher ich die Kraft dazu hatte, mein Leben während dieser Zeit so zu gestalten, wie ich es gestaltet habe. Es kann aber wohl sein, dass all das im Nachhinein viel schwieriger erscheint, als ich es damals wahrgenommen habe. Viereinhalb Jahre in einem anderen Land. Die ersten Monate in einem dunklen Keller mit wenig Licht und viel Schimmel; und trotzdem war ich so froh, dass ich mich als Mieter durchgesetzt hatte. Der Umzug in eine andere, viel schönere Wohnung; die räumliche Trennung von meiner Verlobten; das Glücksgefühl, wenn sie schon als Ehefrau bei mir einzog. Die auswärtigen Dienstreisen; der Stolz, man verstand mich, als ich auf Französisch vortrug; der Wahnsinn einer Reise, die von der letzten weniger als 10 Stunden trennten; das Suchen nach dem frühzeitig gebuchten Hotel in der Nähe von Prager Bahnhof, die ohne die Hilfe einer Russin, die ich zunächst auf Tschechisch ansprach viel länger hätte dauern müssen. Die Unsicherheit, in welchem Land wir unsere Kinder zeugen und unser Zuhause finden würden. Am schwierigsten und schmerzhaftesten empfand ich immer die räumliche Trennung von meiner Frau. Jetzt sind es drei Tage, als ich nach Deutschland zurückgekehrt bin, um manche Sachen zu erledigen und schon vermisse ich sie und muss gegen die Gedanken, die mich zur Verzweiflung führen dezidiert kämpfen, damit sich der Schatten nicht meiner bemächtigt. Lange dauert es aber nicht mehr.
6 x
BCS 400+ : 48 / 50
RUS 2800+ : 74 / 100
SPA 1500+ : 128 / 100
CZE 1900+ : 94 / 50


Return to “Language logs”

Who is online

Users browsing this forum: philomath and 2 guests