Four Little Birds, TAC 2015 (Ha*, Ru, Ge, Fr)

Continue or start your personal language log here, including logs for challenge participants
User avatar
Teango
Blue Belt
Posts: 769
Joined: Mon Jul 06, 2015 4:55 am
Location: Honolulu, Hawaiʻi
Languages: en (n)
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 9&p=235545
x 2956
Contact:

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Teango » Tue Aug 18, 2015 10:52 pm

@vogeltje
Ich würde gerne jeden Morgen im Meer schwimmen, aber normalerweise muss ich ganz früh aufstehen, zuerst um alles zu vorbereiten, und dannach zur Arbeit spazieren. Also leider während der Arbeitswoche, fehlt es mir an Zeit und Gelegenheit, das zu machen. Aber die Wochenende ist eine ganz andere Sache, und immer mal wieder versuchen meine Frau und ich kurz vor Sonnenaufgang in Richtung Strand gehen, um zusammen im Meer zu schwimmen (wenn es gibt keine Würfelquallen in der Nähe, d.h., keine rote Fahnen am strand), und ja hoffentlich den Tag gesund anfangen. 8-)
1 x

User avatar
Jar-Ptitsa
Brown Belt
Posts: 1000
Joined: Sun Jul 19, 2015 1:13 pm
Location: London
Languages: Belgian French (N)

I can speak: Dutch, German, English, Spanish and understand Italian, Portuguese, Wallonian, Afrikaans, but not always correctly.
x 652

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Jar-Ptitsa » Wed Aug 19, 2015 8:56 pm

Teango wrote:@vogeltje
Ich würde gerne jeden Morgen im Meer schwimmen, aber normalerweise muss ich ganz früh aufstehen, zuerst um alles zu vorbereiten, und dannach zur Arbeit spazieren. Also leider während der Arbeitswoche, fehlt es mir an Zeit und Gelegenheit, das zu machen. Aber die Wochenende ist eine ganz andere Sache, und immer mal wieder versuchen meine Frau und ich kurz vor Sonnenaufgang in Richtung Strand gehen, um zusammen im Meer zu schwimmen (wenn es gibt keine Würfelquallen in der Nähe, d.h., keine rote Fahnen am strand), und ja hoffentlich den Tag gesund anfangen. 8-)



Geht ihr vor Sonnenaufgang weil es sonst zu heiß wird um am Strand zu sitzen? Es muss wunderbar sein um jedes Wochenende im Meer schwimmen zu können. Ich würde es sehr gerne machen, obwohl nicht so früh: ich bin immer halb im Schlaf bis Mittags :evil: :lol: Abends wäre auch schön, oder?

Ist deine Frau Russin? Kann sie Englisch sprechen? sprcht ihr eine Mischungsprache?
0 x
-w- I am Jar-ptitsa and my Hawaiian name is ʻā ʻaia. Please correct my mistakes in all the languages. Thank you very much.
: 1 / 50 Spanish grammar
: 5 / 50 Spanish vocabulary

User avatar
Teango
Blue Belt
Posts: 769
Joined: Mon Jul 06, 2015 4:55 am
Location: Honolulu, Hawaiʻi
Languages: en (n)
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 9&p=235545
x 2956
Contact:

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Teango » Thu Aug 20, 2015 1:15 am

@vogeltje
Es ist nett, früh aufzustehen, um zu schwimmen, aber ich kann mir vorstellen, wie muss es auch ganz bequem am Samstagmorgen ein bißchen länger im Bett zu bleiben. :)

Um deine Frage zu beantworten...gehen wir oft vor Sonnenaufgang zum Strand, teils weil es so schön die aufgehende Sonne zusammen zu beobachten ist, teils weil es wenige Touristen im Meer gibt, aber am wichtigsten, weil die Sonne noch hinter der Palmbäume und Wolkenkratzer liegt, und dafür uns nicht direkt in die Augen während schwimmen leuchtet. 8-)

Und du hast recht...meine Frau ist Russin und kann nahezu muttersprachlich Englisch sprechen (sie hat sogar ihre Doktorarbeit auf Englisch geschrieben). Ich andererseits spreche Russisch wie ein kleines frustriertes Kleinkind *ll*. Deshalb sprechen wir normalerweise zu Hause auf Englisch, aber ab und zu, wenn ich mich ein bißchen etwas weniger frustriert fühle, versuche ich auch für eine kleine Weile fast ausschließlich auf Russisch reden.
0 x

User avatar
Jar-Ptitsa
Brown Belt
Posts: 1000
Joined: Sun Jul 19, 2015 1:13 pm
Location: London
Languages: Belgian French (N)

I can speak: Dutch, German, English, Spanish and understand Italian, Portuguese, Wallonian, Afrikaans, but not always correctly.
x 652

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Jar-Ptitsa » Thu Aug 20, 2015 6:28 pm

Das ist schon romantisch die aufgehende Sonne zusammen zu sehen. Mein Freund scheint nicht so romantisch zu sein, und ich denke die letzte Zeit um ihm zu sagen, dass ich Schluss möchte mit ihm. er ist oft böse, obwohl oft auch ganz lieb. Ja, die Sonne im Augen ist unangenehm, und schwimmen mit Sonnenbrille 8-) ist unpraktishc.

Toll, dass deine Frau so gut Englisch kann. aber schlecht für deinen Russisch! Wenn ich eine neue Sprache anfangen würde, würde es wahrscheinlich Koreanisch sein, oder Swahili. aber eigentlich soll ich zuesrt meine andere Sprachen verbessern. wie scheint es dir meinen Enligsch heutzutage?

Das Wetter dieses Sommer ist besonders grau, oder vielleicht ist das für London normal. Es ist mein erster ganz Sommer hier. In belgien gibt's auch nicht viele Sonne, aber im Sommer nicht schlecht.
0 x
-w- I am Jar-ptitsa and my Hawaiian name is ʻā ʻaia. Please correct my mistakes in all the languages. Thank you very much.
: 1 / 50 Spanish grammar
: 5 / 50 Spanish vocabulary

User avatar
Teango
Blue Belt
Posts: 769
Joined: Mon Jul 06, 2015 4:55 am
Location: Honolulu, Hawaiʻi
Languages: en (n)
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 9&p=235545
x 2956
Contact:

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Teango » Thu Aug 27, 2015 4:07 am

@vogeltje
Ich würde sagen, dass du kannst auf Englisch gut schreiben, und zusätzlich hast du im Lauf der Jahre dein Schreiben auf Englisch sogar wohl verbessert. Also, keine Angst...du kommst gut voran! :) Und ich hoffe auch, dass du wirst in London eine gute Zeit haben. Zu dieser Jahreszeits ist das Wetter hier in Honolulu normalerweise feuchtheiß, aber heute Nachmittag erleben wir alle ein starkes Gewitter mit laute Donnerschläge und gegabelter Blitz. Also im Moment hier ist es auch grau und schüttet es nur so, aber ich bin ganz sicher, dass bald wird die Sonne wieder kommen.
1 x

User avatar
Jar-Ptitsa
Brown Belt
Posts: 1000
Joined: Sun Jul 19, 2015 1:13 pm
Location: London
Languages: Belgian French (N)

I can speak: Dutch, German, English, Spanish and understand Italian, Portuguese, Wallonian, Afrikaans, but not always correctly.
x 652

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Jar-Ptitsa » Tue Sep 01, 2015 5:39 pm

Teango wrote:@vogeltje
Ich würde sagen, dass du kannst auf Englisch gut schreiben, und zusätzlich hast du im Lauf der Jahre dein Schreiben auf Englisch sogar wohl verbessert. Also, keine Angst...du kommst gut voran! :) Und ich hoffe auch, dass du wirst in London eine gute Zeit haben. Zu dieser Jahreszeits ist das Wetter hier in Honolulu normalerweise feuchtheiß, aber heute Nachmittag erleben wir alle ein starkes Gewitter mit laute Donnerschläge und gegabelter Blitz. Also im Moment hier ist es auch grau und schüttet es nur so, aber ich bin ganz sicher, dass bald wird die Sonne wieder kommen.


Entschuldigung, ich hatte vergessen dich zu antworten.

Danke, das ist schön um zu hören :D Ich habe auch das Gefühl, dass es besser wird, obwohl manchmal war es früher schon besser, dann wieder schlechter. Jetzt, dass ich in London bin, hoffetnlich wird es nur besser, nicht zwischendurch schlechter!!

Danke, ja, London gefällt mir, also bis jetzt wohl. Nur das Wetter ist schlecht, aber in Belgien ist es genau so schlecht, eigentlich wahrscheinlich noch schlechter!!

Hast du in Honolulu deutliche Jahreszeiten? jemand hat mir erzählt, dass es in Singapore nur Sommer ist, immer. Das wäre aber langweilig sein. optimal wäre 8 Monaten Sommer, 3 Frühling und 1 herbst. Dann zwei Wochen Winter, zu Weihnachten. :)

Kommst du aus London, ursprünglich?
1 x
-w- I am Jar-ptitsa and my Hawaiian name is ʻā ʻaia. Please correct my mistakes in all the languages. Thank you very much.
: 1 / 50 Spanish grammar
: 5 / 50 Spanish vocabulary

User avatar
Teango
Blue Belt
Posts: 769
Joined: Mon Jul 06, 2015 4:55 am
Location: Honolulu, Hawaiʻi
Languages: en (n)
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 9&p=235545
x 2956
Contact:

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Teango » Tue Sep 15, 2015 9:15 pm

Weeks 33-37

The first month back at university is always gruelling, but I'm hopeful I'll find a clearing amongst the chaos soon to recompose myself like a Shaolin panda acolyte and spring back into action with some real language kung fu. In the meantime, whilst I'm chowing down on noodles and lesson plans, here's a quick update to reassure you all I'm still alive and kicking...

Image Hawaiian (13h)

I'm back with Kumu Kainoa this semester for Hawaiian 202, and the classes are great fun! We're currently reviewing previously learned grammatical structures, in order to get everyone up to scratch after the long summer break, but we'll soon be delving into folk tales and using what we've learned to take part in some interesting class activities as the term progresses. I've chosen to audit the course due to time and work constraints this semester, but will still try to do what I can and be as active as possible in the class. Things are really starting to come together for Hawaiian now!

Image Russian (2h)

I had hoped to also audit a Russian phonology course this year, but discovered that the level was way too basic for me and chose to drop the course in the first week. Besides, this now gives me an extra hour in the morning in which to prepare teaching materials and activities for my own class (which was straight after that course); a real lifesaver on busy mornings.

Image French (2h)

Not much French to speak of during the last month, although I did have a couple of short conversations at a French patisserie stand at the local organic market in Kakaʻako. I was really proud to hear my wife also speak a phrase or two during the conversation; she's making good progress with Assimil!

Image German (10h)

I finished a computer adventure game called "Das Geheimnis der Himmelsscheibe" last month, and have started another slightly more advanced game since called "Ein rätselhafter Auftrag". Produced for the Goethe-Institut, these games are dialogue-rich and specifically tailored to learners of German, but more importantly, they're relatively fun to play in stolen moments on my iPod. I've also recently got into "Let's Play" videos on Youtube (i.e., watching other people play computer games and comment on them whilst they play, often together in small groups). This new-found hidden gem of a resource offers highly colloquial registers with hours of amusing group dialogue and spoken interaction; ideal for sharpening up my real-world contemporary listening skills.

(Total time spent on learning languages over the last 5 weeks: 36 hours)
(Total time spent on learning languages during 2015 altogether: 603 hours)
Last edited by Teango on Wed Sep 16, 2015 2:39 am, edited 1 time in total.
2 x

User avatar
Teango
Blue Belt
Posts: 769
Joined: Mon Jul 06, 2015 4:55 am
Location: Honolulu, Hawaiʻi
Languages: en (n)
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 9&p=235545
x 2956
Contact:

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Teango » Tue Sep 15, 2015 9:48 pm

@vogeltje
Entschuldigung, dass ich auch nicht früher geantworten habe. Ja, die Jahreszeiten hier in Honolulu sind ganz seltsam. Im Moment, erleben wir Tropenstürme, aber es ist tatsächlich immer schwierig zu wissen, welche Jahreszeit haben wir (besonders an Weihnachten, ohne den nostalgischen Geruch von frischgebackenen Lebkuchen und Glühwein).
Image
[source: fbckilleen.com]
1 x

User avatar
Teango
Blue Belt
Posts: 769
Joined: Mon Jul 06, 2015 4:55 am
Location: Honolulu, Hawaiʻi
Languages: en (n)
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 9&p=235545
x 2956
Contact:

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Teango » Thu Sep 24, 2015 3:40 am

Week 38

It's been a tough week, so my hours of language study are down in the dumps, but at least there's still a smidgeon of forward momentum...

Image Hawaiian (3h)

We're still going over grammatical structures from previous courses, which is good overall review, and I'm looking forward to booking in some real conversation with mānaleo (native speakers) soon.

Image Russian (0.2h)

Apart from a few loving exchanges with my wife, and the odd expletive to myself whilst walking to work and almost being run over by crazy drivers who ignore the lights, everything's been quiet on the Russian front this week. However I hope to change all that next week - Iʻll keep you posted. ;)

Image French (0.3h)

I enjoyed chatting with a French taxi driver last Friday, where both my wife and I were surprised at my relative fluency (especially as he didn't change down gears at all and spoke swift colloquial French throughout). I understood pretty much everything he said and didn't have to struggle too much for words or workarounds when vocabulary failed me either. This is pretty amazing considering the little bag of French I learned 25 years ago, and I also acquired a couple of new words ("argot" et "pote": "slang" and "buddy") into the bargain!

Image German (0.2h)

I also met several Germans over the last week, although sadly all the passing conversations were relatively short. This included helping an old lady out in the local supermarket, chatting with some tourists, and briefly catching up with a colleague at work. I miss chatting in German and hope to do this again soon.

(Total time spent on learning languages over the last week: 4 hours)
(Total time spent on learning languages during 2015 altogether: 607 hours)
0 x

User avatar
Jar-Ptitsa
Brown Belt
Posts: 1000
Joined: Sun Jul 19, 2015 1:13 pm
Location: London
Languages: Belgian French (N)

I can speak: Dutch, German, English, Spanish and understand Italian, Portuguese, Wallonian, Afrikaans, but not always correctly.
x 652

Re: Four Little Birds, TAC 2015 (Ha, Ru, Fr, Ge)

Postby Jar-Ptitsa » Sat Sep 26, 2015 10:00 am

Teango wrote:@vogeltje
Entschuldigung, dass ich auch nicht früher geantworten habe. Ja, die Jahreszeiten hier in Honolulu sind ganz seltsam. Im Moment, erleben wir Tropenstürme, aber es ist tatsächlich immer schwierig zu wissen, welche Jahreszeit haben wir (besonders an Weihnachten, ohne den nostalgischen Geruch von frischgebackenen Lebkuchen und Glühwein).
Image
[source: fbckilleen.com]


Sandmann statt Schneemann haha :lol: Er ist ganz toll.
0 x
-w- I am Jar-ptitsa and my Hawaiian name is ʻā ʻaia. Please correct my mistakes in all the languages. Thank you very much.
: 1 / 50 Spanish grammar
: 5 / 50 Spanish vocabulary


Return to “Language logs”

Who is online

Users browsing this forum: HornedSphere, Klara and 2 guests