My language learning log

Continue or start your personal language log here, including logs for challenge participants
Masseman
Posts: 4
Joined: Tue Jul 28, 2015 8:48 pm
x 4

My language learning log

Postby Masseman » Tue Jul 28, 2015 9:33 pm

Here I go. A first entry in my language learning log.

I will be studying German, Finnish, Brazilian Portuguese and Turkish. Each language is a very
different learning experience for me, both because I'm on very different levels, and because
they are so different from one another, and from the three languages I speak, hear or think in
every day (English, Swedish and French).
1 x

Masseman
Posts: 4
Joined: Tue Jul 28, 2015 8:48 pm
x 4

Re: My language learning log

Postby Masseman » Sat Aug 01, 2015 12:27 pm

So, I'll sum up what I've been studying these past couple of days.

I've mostly been reviewing my existing Finnish and German Anki decks to and from work, and some German Duolingo in the evening. I hadn't been reviewing my Finnish words for a while, and many of them had slipped away. I need a good Finnish source, at my (very humble) level. I've mostly been trying to remember choruses of Finnish pop songs up to now. And I have a Donald Duck album. I would love to find a language exchange partner that I could see in person.

I spent a long weekend in Germany last weekend, and was pretty much immersed in German. I should find another book to read.

Today I listened to about a half hour of Lingua da Gente from Brazilpod while cooking. It's very enjoyable, and I feel that I'm getting a feel for the language.

I also got distracted from my other learning this week with trying to learn niqqud, for some reason. If my goal is to know the Modern Hebrew pronunciation, I think I can get it to stick pretty easily. And then I'll be able to use my French-Hebrew dictionary.

The reason why I want to write a language learning log is to force my self to some kind of structure. I feel I'm dabbling a bit too much sometimes. When I get discouraged, I tell myself that as long as the dabbling is enjoyable, there's nothing wrong. Fast borde jag kanske skriva det här på svenska istället?
1 x

Masseman
Posts: 4
Joined: Tue Jul 28, 2015 8:48 pm
x 4

Re: My language learning log

Postby Masseman » Sun May 05, 2019 2:27 pm

Det var ett bra tag sedan jag skrev här, men jag tänkte göra ett nytt försök.

Jag tycker mig ha en rätt bra rytm när det gäller mina språkinlärningsprojekt numera. Det tar mig ungefär 40 minuter att ta mig till jobbet, med tunnelbana, en liten sträcka att gå (längs en bred trottoar), och åtta trappor att gå upp till våningen där jag jobbar. Om jag inte är för trött försöker jag använda det mesta av den tiden till antingen Anki eller PDF:er på min telefon. På kvällen innan jag går och lägger mig läser jag i böcker, och försöker undvika skärmar. Helgerna går att till att halvligga i sängen med datorn eller böcker, samt att städa och laga mat, då jag ofta kan lyssna på podcasts som inte kräver alltför mycket koncentration.

Den stora skillnaden jämfört med för några år sedan är italki. Jag hade hört om det, men det kändes som att det skulle vara svårt att förklara varför jag vill lära mig de olika språken jag jobbar på, och att jag inte hade nivå nog till det. Det jag inte hade räknat med var makten man har som betalande kund. Jag behöver inte förklara mig, och jag kan använda tiden till det jag vill. Det låter kanske krasst, men det passar mig perfekt. Förutom att det ger en möjlighet till att prata och höra språken, och att man får den mer eller mindre naturliga kontext som gör att saker och ting verkligen fastnar, så ger det även en struktur och motivation att jobba på språken. Det hjälper dessutom att min hustru också lägger ner mycket av sin fritid på att lära sig språk, så att jag får motivation och förståelse från det hållet.

Just nu jobbar jag aktivt på:
  • Slovakiska, med italki, boken Krížom krážom A1, e-slovak.sk och slovake.eu. Jag försöker sammanställa morfologin under ett kalkylark på Google Sheets, och försöker hålla det i huvudet. Jag jämför även lite med polska, ryska och serbokroatiska, för att få ett hum om hur lika de olika språken är, och vad som är unikt (tjecko)slovakiskt.
  • Japanska, huvudsakligen med Remember the Kanji 1, vilket kan verka bakvänt. Anledning till det är att mitt nyvaknade intresse för japanska väcktes av utmaningen att lära mig alla 2200 officiellt godkända tecken, för att se om det går. Jag började för ungefär tre månader sedan, och har betat av runt 630 tecken hittills. Tillsammans med Anki så verkar metoden funka, måste jag säga. Utöver det så bläddrar jag igenom japanska texter från förpackningar, en tidskrift, samt en ordlista, och lägger till ord som använder sig av tecknen jag lärt mig i en separat Anki-samling. Grammatik har jag inte gjort så mycket med än.
  • Turkiska, framförallt med italki. Jag hade inte hållt på med turkiska på några år, men efter mina första erfarenheter med italki bestämde jag mig för att prova det med turkiska. Det gör verkligen stor skillnad att få prata, även om jag knappt kan få ihop en mening, bara det att ha ett sammanhang för orden, och att tvinga tänka på turkiska i realtid, inför en människa. Det hjälper att jag hittat en så bra lärare, som jag till och med kan prata om japanska och slaviska språk med.
  • Tyska, med lingvist.com, diverse läsning, samt en tandempartner som jag otroligt nog hittade med hjälp av tandem-linguistique.org. Lägger inte ner mycket tid på tyskan, så den dagliga gränsen för gratisvarianten av lingvist.com räcker för mig.
1 x

User avatar
Xenops
Brown Belt
Posts: 1444
Joined: Mon Nov 30, 2015 10:33 pm
Location: Boston
Languages: English (N), Danish (A2), Japanese (rusty), Nansha (constructing)
On break: Japanese (approx. N4), Norwegian (A2)
Language Log: https://forum.language-learners.org/vie ... 15&t=16797
x 3559
Contact:

Re: My language learning log

Postby Xenops » Fri May 10, 2019 4:19 am

Welcome to the forum! Japanese is my current language of focus, so let me know if you have questions. :D
0 x
Check out my comic at: https://atannan.com/

Masseman
Posts: 4
Joined: Tue Jul 28, 2015 8:48 pm
x 4

Re: My language learning log

Postby Masseman » Thu May 23, 2019 9:12 pm

Tack för uppmuntran, Jeff och Xenops!

Just nu fokuserar jag mest på slovakiska, i och med att jag ska på Polyglot Gathering (https://www.polyglotbratislava.com/) som hålls i Bratislava nästa vecka. Det är helt klart motiverande att ha ett mål och en anledning att lära sig ett språk, även om det egentligen inte handlar om att kunna använda det så mycket under de fem dagarna, men det ger ett sammanhang och som sagt ett mål med det. Det jag egentligen tycker mest om är att upptäcka samband, och knyta ihop det jag kan till något någorlunda ordnat, att få bitarna att falla på plats, att utveckla en känsla för språket. Varje språk har sin logik, sina möjligheter och begränsningar, och att känna det "instinktivt" är väldigt tillfredsställande. Med instinktivt menar jag att inte behöva tänka aktivt, utan att det kommer av sig själv, och bristen på det är väldigt frustrerande, när man vet att man vet något kunskapsmässigt, men att man inte har arbetat in det till en färdighet än. Det finns inga genvägar till det, bara att använda språket om och om igen, fast på sätt som känns meningsfulla och stimulerande. Det är svårt att använda ett språk man kan så lite av, så det blir lätt att man fastnar. Särskilt när man inte har någon att prata med.

Sen är det det här med motivationen. Även om man gör framsteg och genombrott, så lurar alltid känslan av att man håller på med något helt meningslöst och på gränsen till excentriskt. Frågan om varför håller på med så många olika språk istället för att lära sig ett ordentligt är verkligen motivationsbedövande. Särskilt när jag känner mig frustrerad över att jag inte är bättre på att prata franska än vad jag är efter alla dessa år i Frankrike. Men det är inte riktigt på samma nivå, och bli bättre på franska har inte samma upptäckarglädje som med ett språk jag kan mindre om.

Jag måste lägga till att jag fortfarande försöker repetera Turkiska med elon.io, som jag glömde nämna sist. Har fuskat lite med japanska där också, faktiskt. Annars försöker jag också hålla igång med Heisig (Remember the Kanji), åtminstone ett tecken per dag. Och så har jag ju ett heltidsjobb att tänka på, dessutom.
1 x


Return to “Language logs”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests