Tea With Tarvos - Tarvos' Log 2019

Continue or start your personal language log here, including logs for challenge participants
User avatar
Jar-Ptitsa
Brown Belt
Posts: 1000
Joined: Sun Jul 19, 2015 1:13 pm
Location: London
Languages: Belgian French (N)

I can speak: Dutch, German, English, Spanish and understand Italian, Portuguese, Wallonian, Afrikaans, but not always correctly.
x 652

Re: Tarvos' новый лог

Postby Jar-Ptitsa » Mon Jul 27, 2015 1:15 pm

Hoi tarvos :)

Waar kom je vandaan? ik ben het even vergeten. Was het Brabant?
1 x
-w- I am Jar-ptitsa and my Hawaiian name is ʻā ʻaia. Please correct my mistakes in all the languages. Thank you very much.
: 1 / 50 Spanish grammar
: 5 / 50 Spanish vocabulary

User avatar
tarvos
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2889
Joined: Sun Jul 26, 2015 11:13 am
Location: The Lowlands
Languages: Native: NL, EN
Professional: ES, RU
Speak well: DE, FR, RO, EO, SV
Speak reasonably: IT, ZH, PT, NO, EL, CZ
Need improvement: PO, IS, HE, JP, KO, HU, FI
Passive: AF, DK, LAT
Dabbled in: BRT, ZH (SH), BG, EUS, ZH (CAN), and a whole lot more.
Language Log: http://how-to-learn-any-language.com/fo ... PN=1&TPN=1
x 6093
Contact:

Re: Tarvos' новый лог

Postby tarvos » Mon Jul 27, 2015 1:22 pm

Nee. Ik kom uit Zuid-Holland, althans dat is mijn geboorteprovincie, en ik heb ook uitsluitend daar gewoond in Nederland. Mijn ouders komen echter niet daar vandaan, dus ik ben eigenlijk (als je gaat kijken) half Brabants en half...tja. Die hebben ook half het land doorgekard maar in principe woont geen van mijn familie in de Randstad.

Een vuilnisbakkenras? Ik weet het niet. Ik heb een soort nostalgische heimwee naar enkele oude Brabantse tradities, maar ik ben in mijn hart ook gewoon een kosmopoliet.
2 x
I hope your world is kind.

Is a girl.

User avatar
Jar-Ptitsa
Brown Belt
Posts: 1000
Joined: Sun Jul 19, 2015 1:13 pm
Location: London
Languages: Belgian French (N)

I can speak: Dutch, German, English, Spanish and understand Italian, Portuguese, Wallonian, Afrikaans, but not always correctly.
x 652

Re: Tarvos' новый лог

Postby Jar-Ptitsa » Mon Jul 27, 2015 7:10 pm

Kosmopoliet, ja, dat kan ik me voorstellen met de honderden duizende talen die je spreekt :)
1 x
-w- I am Jar-ptitsa and my Hawaiian name is ʻā ʻaia. Please correct my mistakes in all the languages. Thank you very much.
: 1 / 50 Spanish grammar
: 5 / 50 Spanish vocabulary

User avatar
tarvos
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2889
Joined: Sun Jul 26, 2015 11:13 am
Location: The Lowlands
Languages: Native: NL, EN
Professional: ES, RU
Speak well: DE, FR, RO, EO, SV
Speak reasonably: IT, ZH, PT, NO, EL, CZ
Need improvement: PO, IS, HE, JP, KO, HU, FI
Passive: AF, DK, LAT
Dabbled in: BRT, ZH (SH), BG, EUS, ZH (CAN), and a whole lot more.
Language Log: http://how-to-learn-any-language.com/fo ... PN=1&TPN=1
x 6093
Contact:

Re: Tarvos' новый лог

Postby tarvos » Tue Jul 28, 2015 6:07 am

1e4e6 wrote:Ik moet je nog iets aanvragen--hoe is het socialezekerheidsstedsel in Nederland, vooral in vergelijking met die van de skandinaviske landen (bijna heb "hvordan er velfærdsystemet i Nederland på sammeligning med..." geschreven. Mijn hersenen is nu vol Noors).


Du kan jo skrive på norsk her, det er jo inget problem.

De sociale zekerheid is redelijk ontwikkeld en een beetje bureaucratisch. Het is echter wel een slag beter dan de NHS voor zover ik weet. De belastingen liggen in Nederland ietwat lager dan in Noorwegen, maar uiteindelijk is het principe van de verzorgingsstaat hetzelfde. Omdat we nu een rechtse regering hebben wordt er wel gesneden in sommige delen van de voorzieningen (het eigen risico is omhoog gegaan, dat wil zeggen de kosten die je maakt die je zelf moet dekken aan medicijnen e.d.).

Ik merk er niet heel veel van om heel eerlijk te zijn. Wat wel zo is is dat er veel opvangnetten bestaan voor werkelozen, dat er WW-uitkeringen en dergelijke allemaal zijn - maar dat dat in de laatste jaren wel iets is verminderd om de werkloosheid in Nederland tegen te gaan (die de spuigaten uit liep). Zeker jongeren vinden het moeilijk een baan te vinden.

Aanvragen = to request (like a piece of paper, or a form, or something like that). Je bedoelt "vragen" (to ask).
1 x
I hope your world is kind.

Is a girl.

User avatar
tarvos
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2889
Joined: Sun Jul 26, 2015 11:13 am
Location: The Lowlands
Languages: Native: NL, EN
Professional: ES, RU
Speak well: DE, FR, RO, EO, SV
Speak reasonably: IT, ZH, PT, NO, EL, CZ
Need improvement: PO, IS, HE, JP, KO, HU, FI
Passive: AF, DK, LAT
Dabbled in: BRT, ZH (SH), BG, EUS, ZH (CAN), and a whole lot more.
Language Log: http://how-to-learn-any-language.com/fo ... PN=1&TPN=1
x 6093
Contact:

Re: Tarvos' новый лог

Postby tarvos » Tue Jul 28, 2015 7:56 am

Ik ben in alledrie de landen geweest, dat klopt. Ik ben niet van plan er te wonen op korte termijn. Op de lange termijn is van alles mogelijk, en ik weet niet zo gauw of ik de olieindustrie in wil (alhoewel mijn achtergrond natuurlijk wel geschikt is), ook omdat ik weet hoe de maatschappijen werken (ik ken mensen die bij Shell werken).

Ik spreek geen Deens en versta het maar gedeeltelijk. Mijn Zweeds is erg goed ja, mijn Noors kan er ook wel mee door. Maar het is voornamelijk mijn Zweeds dat goed is.

Mijn probleem is dat ik dat soort landen vergelijkbaar vind met Nederland, en dus saai tot en met. Het voordeel van Noorwegen en Zweden is wel dat je dichter bij de natuur kunt wonen, iets wat altijd mooi meegenomen is.

Maar op dit moment wil ik liever het avontuur aangaan, en daar vind je in Denemarken niet veel van terug en in de andere landen alleen als je in de natuur op pad gaat. Ik vind het heel gesloten culturen. Ze passen echter wel goed bij mijn persoonlijkheid en daarnaast, als ik ooit een gezin sticht, dan zijn dat soort landen ideaal om je kinderen in op te laten groeien.

Maar ik ga veel liever in Zuid-Europa, Azië of Zuid-Amerika wonen en reizen.
0 x
I hope your world is kind.

Is a girl.

User avatar
tarvos
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2889
Joined: Sun Jul 26, 2015 11:13 am
Location: The Lowlands
Languages: Native: NL, EN
Professional: ES, RU
Speak well: DE, FR, RO, EO, SV
Speak reasonably: IT, ZH, PT, NO, EL, CZ
Need improvement: PO, IS, HE, JP, KO, HU, FI
Passive: AF, DK, LAT
Dabbled in: BRT, ZH (SH), BG, EUS, ZH (CAN), and a whole lot more.
Language Log: http://how-to-learn-any-language.com/fo ... PN=1&TPN=1
x 6093
Contact:

Re: Tarvos' новый лог

Postby tarvos » Tue Jul 28, 2015 1:37 pm

vogeltje wrote:Kosmopoliet, ja, dat kan ik me voorstellen met de honderden duizende talen die je spreekt :)


Niet overdrijven he. 20 is al een hele ruime schatting...
1 x
I hope your world is kind.

Is a girl.

User avatar
Jar-Ptitsa
Brown Belt
Posts: 1000
Joined: Sun Jul 19, 2015 1:13 pm
Location: London
Languages: Belgian French (N)

I can speak: Dutch, German, English, Spanish and understand Italian, Portuguese, Wallonian, Afrikaans, but not always correctly.
x 652

Re: Tarvos' новый лог

Postby Jar-Ptitsa » Tue Jul 28, 2015 1:57 pm

tarvos wrote:
vogeltje wrote:Kosmopoliet, ja, dat kan ik me voorstellen met de honderden duizende talen die je spreekt :)


Niet overdrijven he. 20 is al een hele ruime schatting...


:lol: het leek me wel erg veel en dan ook op hoog niveau
0 x
-w- I am Jar-ptitsa and my Hawaiian name is ʻā ʻaia. Please correct my mistakes in all the languages. Thank you very much.
: 1 / 50 Spanish grammar
: 5 / 50 Spanish vocabulary

User avatar
tarvos
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2889
Joined: Sun Jul 26, 2015 11:13 am
Location: The Lowlands
Languages: Native: NL, EN
Professional: ES, RU
Speak well: DE, FR, RO, EO, SV
Speak reasonably: IT, ZH, PT, NO, EL, CZ
Need improvement: PO, IS, HE, JP, KO, HU, FI
Passive: AF, DK, LAT
Dabbled in: BRT, ZH (SH), BG, EUS, ZH (CAN), and a whole lot more.
Language Log: http://how-to-learn-any-language.com/fo ... PN=1&TPN=1
x 6093
Contact:

Re: Tarvos' новый лог

Postby tarvos » Tue Jul 28, 2015 2:01 pm

vogeltje wrote:
tarvos wrote:
vogeltje wrote:Kosmopoliet, ja, dat kan ik me voorstellen met de honderden duizende talen die je spreekt :)


Niet overdrijven he. 20 is al een hele ruime schatting...


:lol: het leek me wel erg veel en dan ook op hoog niveau


Bierniveau is hoog niveau. Het is maar dat je het weet.

Nee, alle gekheid op een stokje, ik zou eerder stellen dat ik er 7 echt vloeiend spreek, en nog een stuk of 7/8 daarnaast op redelijk niveau. Daarna bladdert het wel langzaam af. Je kunt zeggen dat ik Koreaans spreek bijvoorbeeld (want ik kan duidelijk dingen zeggen en voor elkaar krijgen), maar het is zo Tarzan dat het niet telt. Het is niet hoogstaand en grammaticaal zo hopeloos. En verder dan een kort gesprek over wie ik ben en waar ik vandaan kom kom ik niet.

Maar ik denk dat dat voor de meeste polyglotten wel ongeveer een herkenbare situatie is. Een stuk of 5-6-7 die je goed beheerst, een aantal daaronder die je redelijk kunt manipuleren voor de meeste doeleinden (en waarbij je dan over het algemeen je goed kan redden ook in wat ingewikkeldere situaties) en een aantal waarbij je alleen de basis beheerst.

En nog een stuk wat je kent puur op basis van de familiale relaties tussen talen. Ik heb Spaans bijvoorbeeld nooit echt geleerd. Het is ook nooit echt nodig geweest. Als het moet communiceer ik wel in het Spaans.
1 x
I hope your world is kind.

Is a girl.

User avatar
tarvos
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2889
Joined: Sun Jul 26, 2015 11:13 am
Location: The Lowlands
Languages: Native: NL, EN
Professional: ES, RU
Speak well: DE, FR, RO, EO, SV
Speak reasonably: IT, ZH, PT, NO, EL, CZ
Need improvement: PO, IS, HE, JP, KO, HU, FI
Passive: AF, DK, LAT
Dabbled in: BRT, ZH (SH), BG, EUS, ZH (CAN), and a whole lot more.
Language Log: http://how-to-learn-any-language.com/fo ... PN=1&TPN=1
x 6093
Contact:

Re: Tarvos' новый лог

Postby tarvos » Wed Jul 29, 2015 2:47 pm

Jetzt habe ich auch die Verwandlung gelesen. Das war schnell. Aber sehr zu empfehlen und sein Status wie Klassiker vollständig wert.
1 x
I hope your world is kind.

Is a girl.

User avatar
Radioclare
Black Belt - 2nd Dan
Posts: 2250
Joined: Sat Jul 18, 2015 12:59 pm
Location: England
Languages: Speaks: English (N), Esperanto, German, Croatian
Learns: Russian
x 10434
Contact:

Re: Tarvos' новый лог

Postby Radioclare » Wed Jul 29, 2015 2:55 pm

Du hast mich gerade daran erinnert, dass auch ich es vorhatte, dieses Buch zu lesen, aber zuerst muss ich es mir kaufen ;)
0 x


Return to “Language logs”

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 2 guests